سلامت خانواده

قلب ما چگونه بیمار می شود / درد قفسه سینه را جدی بگیریم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو، بیماری های قلبی و عروقی همچنان عامل اول مرگ و میر هستند میر در ایران و جهان سکته قلبی مسئول نیمی از بیماری هاست غیر مسری و اولین علت مرگ و میر در دنیا وجود دارد و سالانه میلیون ها نفر به دلیل بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند.

شاخص توده بدنی بالا (BMI)، فشار خون بالا، دیابت، سیگار کشیدن و کلسترول بالا عوامل خطری هستند که اگر سه مورد از آنها در یک فرد، چه زن و چه مرد وجود داشته باشد، در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می گیرد. سن بروز بیماری های قلبی عروقی.

بیماری های قلبی عروقی شامل مجموعه ای از بیماری ها می شود که شامل سکته های قلبی، نارسایی قلبی و … در این دسته است.

حسین فرشیدی متخصص قلب و عروق و همراهی اقدامات مداخله ای قلب و عروق گفت: در حال حاضر 45 درصد از کل مرگ و میرهای کشور ناشی از بیماری های قلبی عروقی است که حدود 160 هزار مرگ در سال است.

وی افزود: روز جهانی قلب فرصت بسیار مناسبی است تا با ارائه آموزش های عمومی به ویژه در رابطه با تغذیه صحیح، افزایش فعالیت های بدنی و کاهش وزن در جهت حفظ سلامت قلب گام برداریم.

فرشیدی ادامه داد: در کشور ما حدود 24 درصد از جمعیت کشور به فشار خون مبتلا هستند و متأسفانه حدود 50 درصد آنها هیچ گونه کنترل پزشکی ندارند و یا اساسا از ابتلا به این بیماری بی اطلاع هستند.

وی افزود: امید به زندگی در کشور ما به خوبی افزایش یافته است، اما افزایش سن باعث درگیری با بیماری های مزمن شده که هزینه های سنگینی را بر نظام سلامت تحمیل می کند.

فرشیدی تاکید کرد: تشخیص به موقع و پیگیری درمان مناسب می تواند بسیاری از هزینه های درمانی و عوارض ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

در عین حال سعید علیپور پارسا، عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه روز جهانی قلب یادآور رعایت اصول سبک زندگی سالم است، بر لزوم افزایش آگاهی و اصلاح سبک زندگی برای داشتن یک زندگی سالم تاکید کرد. قلب مرگ و میر در جهان به دلیل بیماری های قلبی و عروقی مغز است.

وی افزود: بیماری های قلبی عروقی عامل شایع ترین علل مرگ و میر هستند میر در دنیا وجود دارد، به طوری که صرف نظر از بیماری های عفونی، 50 درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری های قلبی است.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شعار روز جهانی قلب «قهرمان قلب ما باش» گفت: این شعار به این منظور است که به خود و دیگران قول بدهیم عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی را کنترل کنیم نه سیگار کشیدن. . و رژیم غذایی سالم داشته باشید، ورزش کنید و این موارد را به دیگران توصیه کنید، انتخاب می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل سبک زندگی اشتباه ماشین های امروزی، فعالیت ها به خودی خود کاهش یافته است، بی حرکتی را یکی از عوامل خطر در بروز بیماری های قلبی دانست.

علیپور پارسا در ادامه استفاده از رژیم های غذایی نامناسب، مصرف فست فود و استرسی که فشار روحی زیادی را در طول روز به افراد تحمیل می کند را از دیگر عوامل ایجاد یا تشدید بیماری های قلبی عروقی عنوان کرد.

اصلاح سبک زندگی، پرهیز از مصرف دخانیات و ورزش از دیگر توصیه هایی بود که یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم توجه به آن برای پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی تاکید کرد.

این فوق تخصص بیماری های قلبی و عروقی خطاب به بیمارانی که تحت درمان دارویی هستند و یا بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، گفت: این افراد توصیه های پیشگیرانه، مصرف منظم دارو و رعایت توصیه های پزشک را جدی بگیرند.

درد قفسه سینه را جدی بگیرید

علی پور پارسا بابیان اینکه متأسفانه بسیاری از بیماری های قلبی بدون علامت هستند، ادامه داد: شایع ترین علامت بیماری قلبی درد قفسه سینه است، البته باید توجه داشت که هر درد قفسه سینه لزوماً مشکل قلبی نیست، بلکه دردهایی است که در طی آن بیشتر دیده می شود. فعالیت در این منطقه حالت فشار دهنده باید جدی تر گرفته شود.

وی افزود: به طور کلی هر نوع درد در ناف، معده، دست، قفسه سینه و پشت گردن به خصوص اگر با فعالیت بیشتر شود یا عرق سرد همراه با درد رخ دهد، باید سریعا بررسی و به متخصص قلب و عروق ارجاع شود. .

علیپور پارسا با بیان اینکه زمان یکی از مهم ترین راه های پیشگیری و ارائه خدمات درمانی مناسب به افراد مبتلا به سکته قلبی است، برنامه مدیریت سکته حاد قلبی را با کد 247 برای کوتاه کردن زمان ارائه خدمات از طریق مدیریت زمان و اصلاح شرایط اجرا کرد. فرآیندهای اساسی برای افزایش دسترسی وی به درمان قطعی بیماران اشاره کرد و گفت: با اطلاع رسانی کد 247 توسط مرکز اورژانس به بیمارستان و آمادگی بیمارستان قبل از ورود بیمار و حضور متخصص قلب و عروق بر بالین بیمار. ، می توانیم در چند سال آینده شاهد نتایج مثبتی باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا