سلامت خانواده

قطع برق چاه های کشاورزی به منظور کنترل مصرف آب/ افزایش پلکانی قیمت خرید برق کشاورزی صرفه جویی شده

به گزارش خبرنگار اختاز آنلاین، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در نشست خبری امروز در مصلی تهران در پاسخ به درخواست وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر قطع برق منازل روستایی به اختاز آنلاین گفت. از چاه های کشاورزی ما بحث کنترل مصرف آب را داریم.
وی افزود: برای چاه های کشاورزی باید 19 ساعت برق رسانی داشته باشیم که علاوه بر ساعات پیک است.
رجبی مشهدی ادامه داد: برق چاه کشاورزی به مدت 5 ساعت قطع می شود و مابقی برق به صورت رایگان تحویل داده می شود.
سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: برنامه ما برای بخش کشاورزی این است که 15 درصد برق آنها از نیروگاه های تجدیدپذیر تامین شود و این چاه ها از قطع برق معاف شوند.
وی افزود: در صورت مشارکت کشاورزان در تعمیر پمپ ها، برق آنها معادل 2200 تومان به صورت افزایشی خریداری می شود.
به گفته رجبی مشهدی، از ابتدای دولت سیزدهم که با کسری 500 هزار مگاواتی برق مواجه بودیم، برای افزایش ظرفیت تولید، توسعه شبکه و… برنامه ریزی شد.
وی افزود: با تلاش بخش خصوصی و دولتی دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد. صنایع انرژی 1400 مگاواتی نیروگاه ساختند.
سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده 10 هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع انرژی بر ساخته می شود.
6000 مگاوات کار ساخت نیروگاه به اتمام رسیده و 17000 مگاوات به طور اصولی برای اتصال به شبکه و دریافت مجوزهای زیست محیطی تصویب شده است.
وی افزود: 10 هزار مگاوات به ظرفیت ترانسفورماتور و 2100 کیلومتر به طول شبکه انتقال اضافه شده است.
رجبی مشهدی بیان کرد: ظرفیت سازی در 450 روستای هفت هزار خانوار روستایی با اعتبار 10 هزار میلیارد تومان انجام شده است. 17 هزار عشایر به سامانه برق خورشیدی مجهز شدند.
به گفته وی 100 درصد مناطق شهری و 99.7 درصد روستاها از نعمت برق برخوردار شده اند.
نیمی از ظرفیت نیروگاه در حال ساخت تجدیدپذیر است
سخنگوی صنعت برق گفت: در حال حاضر ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه در دست ساخت داریم که نیمی از آن تجدیدپذیر است.
وی افزود: در بخش تجدیدپذیر عمدتاً نیروگاه خورشیدی داریم. بخشی از این نیروگاه ها برای کاهش فشار بر شبکه تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
رجبی مشهدی با اشاره به تزریق اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ساخت نیروگاه گفت: صندوق توسعه برای احداث نیروگاه حرارتی 7.5 میلیارد دلار و برای بخش تجدیدپذیر 5 میلیارد دلار در نظر گرفته است.
وی افزود: با توجه به اینکه حداکثر تولید نیروگاه خورشیدی در پیک بار است، توسعه نیروگاه های خورشیدی به عدم تعادل کمک می کند.
سخنگوی صنعت برق یادآور شد: برای بخش انرژی های تجدیدپذیر مشوق هایی در نظر گرفته شده است. یکی از این مشوق ها تابلو برق سبز است که بازگشت سرمایه در این بخش را تسریع می کند.
وی تصریح کرد: در دو روز گذشته یک نیروگاه کوچک مقیاس 20 مگاواتی در تابلو برق آزاد برق رسانی کرد. برق تولیدی و عرضه شده در این پنل نامحدود می باشد. و راه اندازی آن باعث بهبود درآمد تولیدکنندگان و افزایش سرعت بازگشت سرمایه می شود.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا