بهداشت و درمان

قطره انسولین ابداع شد – خبرگزاری سلامت

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا به نقل از نیواطلس)، بسیاری از مبتلایان به دیابت از تزریق روزانه انسولین خسته شده اند. اما به نظر می رسد امیدها برای جایگزینی کمتر تهاجمی برای کنترل این بیماری افزایش یافته است. محققان دانشگاه بریتانیایی کلمبیا (UBC) روش جدیدی برای تحویل انسولین اختراع کردند که فقط کافی است چند قطره از این ماده را زیر زبان خود بریزند.

نکته مهم در مورد افراد مبتلا به دیابت، ناتوانی بدن آنها در تولید انسولین کافی برای تنظیم سطح قند خون است. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 باید این دارو را چندین بار در روز تزریق کنند که از طریق تزریق به بدن آنها منتقل می شود. این روش نه تنها ساده نیست، بلکه ممکن است رعایت آن برای بیماران مشکل ساز باشد و علاوه بر آن، زباله های بیولوژیکی خطرناکی تولید می کند.

چندین روش کمتر تهاجمی در حال حاضر در حال توسعه هستند و به درجات مختلفی از موفقیت دست یافته اند.

روش‌های آزمایشی مانند ایمپلنت‌های قابل کنترل یا برچسب‌های اولتراسوند که انسولین را مستقیماً از طریق پوست می‌رسانند توسعه یافته‌اند.

اما یکی از زمینه های اصلی تحقیق در این زمینه انسولین خوراکی است. زیرا مصرف قرص ها فرآیندی ساده و آسان است. اما در این مورد نیز مشکلاتی وجود دارد، زیرا انسولین دارای مولکول های ظریفی است که نمی توانند در عبور از معده به روده زنده بمانند.

در این راستا محققان UBC سیستم جدیدی به نام انسولین خوراکی اختراع کرده اند. این انسولین به جای بلعیده شدن به صورت قطره زیر زبان قرار می گیرد. روش ذکر شده برای رساندن داروهایی که در معده گم می شوند به بدن مؤثر است. از طرفی این روش کارآمد است زیرا بافت زیر زبان حاوی مویرگ های زیادی است و به ورود سریع دارو به جریان خون کمک می کند.

به طور معمول، این روش برای انسولین کار نمی کند، زیرا این یک مولکول بزرگ است که به راحتی از هیچ مسیری عبور نمی کند، بنابراین محققان آن را با یک پپتید نافذ به سلول (CPP)، مشتق از محصولات جانبی ماهی، ساختند که سلول ها آن را بیشتر می کند. متخلخل

نویسنده ارشد این تحقیق می گوید: پپتید نافذ سلولی را می توان به عنوان راهنما در نظر گرفت که به انسولین کمک می کند تا از طریق یک مسیر مارپیچی به سرعت به جریان خون برسد. این راهنما بهترین راه‌ها را برای رسیدن انسولین به مقصد مورد نظر پیدا می‌کند.

محققان این روش را روی موش ها آزمایش کرده اند. هنگامی که انسولین با CPP ترکیب شد، با موفقیت به جریان خون رسید و سطح گلوکز خون و همچنین انسولین تزریقی را کنترل کرد. در نهایت، انسولین بدون پپتید راهنما در غشای دهان باقی ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا