بهداشت و درمان

قطره آهن دندان را سیاه می کند؛ گول نخورید

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، امیرحسین حسنی درباره قطره آهنی که برخی از فروشندگان مدعی هستند دندان کودک را سیاه نمی کند، گفت: این قطره ها قطعا آهن کمتری دارند و استفاده از این قطره ها توصیه نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه با استفاده از قطره آهن که برای نوزادان از 6 ماهگی به بعد تجویز می شود ممکن است رنگ دندان های شیرخوار تغییر رنگ دهد، افزود: توصیه می شود قطره آهن را در گلو ریخته و پس از مصرف حتما مقداری آب بنوشید. یا دندان های کودک را با پارچه ای نرم و تمیز تمیز کنید.

حسنی با اشاره به اینکه روند دندان درآوردن نوزادان مرحله ای از رشد است، خاطرنشان کرد: این روند ممکن است در برخی نوزادان با تب، بی قراری و یا اسهال همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه دندان اول در تعداد زیادی از نوزادان از سه تا چهار ماهگی شروع به رویش می کند، افزود: البته به ندرت دیده می شود که نوزاد از بدو تولد یک یا دو دندان در قسمت جلویی فک داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اگر روند رویش دندان در نوزادان به تعویق بیفتد و یا این روند 13 ماه از بدو تولد به طول انجامد، با مشکلی به نام «تاخیر در رشد دندان» مواجه هستیم، گفت: و ادامه داد: برای یافتن دلیل تاخیر در آمدن اولین دندان بعد از 13 ماه، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

حسنی درباره روند رویش اولین دندان گفت: روند رویش اولین دندان ها به گونه ای است که در ابتدا جوانه سفیدی مانند جوش سفید روی لثه کودک دیده می شود.

این فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد: از آنجایی که جوانه های دندان بخشی از لثه ها را تحریک می کند باعث بی قراری، آبریزش یا امتناع از تغذیه در نوزادان می شود.

وی گفت: کم کاری تیروئید، کمبود کلسیم و ویتامین D و بیماری های متابولیک می تواند دلیل تاخیر در رویش و رویش اولین دندان در برخی نوزادان باشد.

حسنی با اشاره به اینکه دندان درآوردن در برخی نوزادان می تواند با تب های خفیف همراه باشد، ادامه داد: این تب ها معمولاً کمتر از 38 و نیم درجه است، اما اگر تب فرزند شما بیشتر از این عدد باشد، ربطی به دندان درآوردن ندارد و باید توسط پزشک بررسی شده است. معاینه کامل باید انجام شود.

این متخصص کودکان و نوزادان افزود: گاهی در برخی از نوزادان رویش اولین دندان ها با اسهال آبکی همراه است، در این مورد نیز باید توجه داشت که مدفوع نباید آغشته به خون یا اسهال شدید باشد که منجر به کم آبی بدن شود. بدن نوزاد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ویتامین D باید از سن 3 تا 5 روزگی و تا 2 سالگی با تجویز پزشک مصرف شود، ادامه داد: این بدان معنا نیست که ویتامین D باید مصرف شود. مخصوصاً برای تسریع رشد دندان ها بیش از حد مجاز به نوزاد شیر بدهید زیرا مصرف اضافی ویتامین D یا استفاده از آمپول تاثیری در رشد دندان ها و استخوان ها ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا