بارداری

قبل از بچه دار شدن چه چیزهایی بخوریم؟

به گزارش سلامت پرس به نقل از همشهری آنلاین، تغذیه قبل از بارداری بخش مهمی از آمادگی برای بارداری است. عواملی مانند وزن در مقایسه با قد و آنچه می خورید می تواند نقش مهمی در سلامت شما در دوران بارداری و سلامت جنین در حال رشد شما داشته باشد. بنابراین بهتر است به همه امور از جمله تغذیه و افزایش وزن غیر طبیعی توجه کافی داشته باشید.

مریم شادانیان، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی و پژوهشگر طب سنتی درباره تقویت باروری و رژیم غذایی که زن و مرد قبل از تصمیم گیری برای بچه دار شدن باید رعایت کنند، می گوید: این رژیم قبل از بارداری از نظر توصیه می شود. از نظر طب سنتی رژیم غذایی تقویت کننده باروری در زنان و مردان است.

می گوید: ما با تمام افرادی که قبل از بارداری به ما مراجعه می کنند برای باردار شدن رفتار می کنیم; ما به آنها پیشنهاد می کنیم که آیا مشکل باروری دارند یا نه.

چی بخورم

به گفته این محقق طب سنتی، لازم به ذکر است که برخی از مواد غذایی باید به طور مکرر در وعده های صبحانه، ناهار، شام و میان وعده ها بر اساس غذاهایی مانند هویج، چغندر، سیب و بادام تکرار شوند.

چگونه غذا بخوریم

شادانیان در پاسخ به اینکه چگونه باید این غذاها را در برنامه غذایی خود قرار دهیم، می گوید: می توانید در وعده صبحانه از مربای هویج، چغندر یا سیب و مربای گل سرخ شقاقل استفاده کنید.

البته اگر فرد اضافه وزن ندارد توصیه می شود برای تهیه مربا به جای شکر سفید از شکر قهوه ای یا قرمز استفاده کند و یا این میوه ها را به صورت پخته در وعده صبحانه مصرف کند.

همچنین برای صبحانه اگر اضافه وزن ندارید هفته ای یک یا دو بار می توانید از کره حیوانی محلی استفاده کنید.

اهمیت صبحانه

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه، صبحانه یک وعده غذایی مهم است که باید متنوع باشد. یعنی گاهی می توانید تخم مرغ را نصف و با روغن زیتون و پیاز اضافه کنید.

البته تاکید اصلی در استفاده از تخم مرغ روی زرده است که هم می تواند عسلی و هم نیمه رنگ باشد. در ضمن به طور کلی؛ سرخ کردن مواد توصیه نمی شود. اما اگر قرار است گاهی اوقات مواد سرخ شوند، باید همیشه از روغن زیتون، ارده یا روغن کنجد استفاده کنید.

خوراک مختصر

در انتخاب تنقلات بهتر است به این نکات توجه کنید; پودر چهار مغز و شیر بادام گزینه خوبی برای تقویت قدرت باروری است. سیب، برگ سیب یا سیب خشک، فالوده سیب و آب سیب میان وعده های خوبی هستند. البته خوردن هویج، آب هویج، انار شیرین و نارگیل توصیه می شود.

ناهار و شام

این محقق طب سنتی می گوید: استفاده از غذاهایی مانند سیب، چغندر، هویج در وعده نهار و شام توصیه می شود. علاوه بر این، می توان از آنها به روش دیگری و مناسب برای ناهار یا شام استفاده کرد.

مثلا خورش سیب و هویج گزینه خوبی برای ناهار یا شام است که حتما باید با گوشت گوسفند تهیه شود. البته پیش فرض طب سنتی در توصیه به استفاده از این غذاها این است که افراد در استفاده از آنها مشکلی ندارند و فقط می خواهند قدرت باروری خود را تقویت کنند. در غیر این صورت با در نظر گرفتن مشکل هر فرد می توان تغییراتی در این رژیم ها ایجاد کرد.

توصیه دیگری برای شام یا ناهار؛ خورش فسنجان با بادام و مرغ کبابی و کباب گوسفندی. علاوه بر این می توان از گوشت بلدرچین نیز در این غذاها استفاده کرد.

نخود و نخود

نخود یکی از غذاهایی است که قدرت زیادی در تقویت قدرت باروری دارد. لازم به ذکر است که نخود دارای خاصیت گرم و خشک است و یکی از بهترین حبوبات برای تقویت استخوان است که در غذاهای مختلف در سفره های سنتی ایران جایگاه ویژه ای دارد.

همچنین مصرف نخود به اشکال مختلف برای تقویت قوای جنسی و رفع ناباروری توصیه می شود. برای مثال توصیه می شود روزی یک لیوان آب نخود تهیه و بنوشید. برای این منظور می توان نخود را شب در آب خیس کرد و صبح به صورت ساده و با کمی عسل شیرین میل کرد. علاوه بر این، نخود را می توان پس از خیساندن به صورت خام یا پخته مصرف کرد.

میگو به جای ماهی

شادانیان در مورد مصرف ماهی نیز می گوید استفاده از ماهی برای تقویت قدرت باروری توصیه نمی شود و می توان به جای آن از میگو استفاده کرد.

در شام هم می توانید از چیزهایی مانند فلافل یا غذاهای با گوشت و مرغ و سبزیجات تقویتی مانند کرفس، کدو تنبل و کدو تنبل استفاده کنید.

البته کدو تنبل را می توان به عنوان دسر برای میان وعده ها استفاده کرد. اما به دلیل شیرینی آن بهتر است زیاد مصرف نشود.

سوپ

شادانیان در خصوص استفاده از انواع سوپ و خورش برای تقویت قدرت باروری استفاده از انواع مواد مانند برنج، سبزیجاتی مانند شوید، جعفری و گاهی شنبلیله، هویج و گوشت را برای تهیه آنها توصیه می کند.

نان و برنج

توصیه کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در خصوص مصرف نان و برنج استفاده از برنج ایرانی آبکش شده است. علاوه بر این، بهتر است برنج را با سبزیجاتی مانند شوید یا گشنیز که حاوی فیبر بیشتری هستند، ترکیب کنید.

در مورد نان بهتر است از نان کامل استفاده شود که مدتی است در نقاط مختلف شهر موجود است.

تفاوت نان سبوس دار با نان سبوس دار

شادانیان می گوید: نان سبوس دار تفاوت قابل توجهی با نان سبوس دار دارد. یعنی ارزش غذایی سبوس این نان خیلی بالا نیست. اما آرد کامل به روش سنتی یعنی با سنگ آرد درست می‌شود و شش لایه گندم نیز در آن‌ها وجود دارد. بنابراین ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

بنابراین توصیه می شود از این نان ها استفاده کنید و از کربوهیدرات های تصفیه شده و سفید استفاده نکنید.

تقویت اعضای اصلی

به گفته این محقق طب سنتی، در واقع این غذاهایی که برای تقویت باروری توصیه می شود، می تواند اعضای اصلی بدن (قلب، مغز و کبد) را تقویت کند. یعنی مستقیماً رحم و سایر اعضای بدن مانند معده، قلب، کبد و مغز را تقویت می کنند. به این ترتیب وقتی همه اعضای بدن با هم کار می کنند، علاوه بر این که بدن خون بهتری تولید می کند; خون رسانی نیز بهبود می یابد و در نتیجه تخمک و اسپرم تقویت می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا