سلامت خانواده

فواید پروتئین برای بدن – خبرآنلاین

به گزارش خبرآنلاین، پروتئین ها یکی از سه گروه اصلی مواد مغذی هستند که حیات بدن به آن بستگی دارد.

ایسنا در خبری نوشت: پروتئین ها مولکول های بزرگی هستند که مانند تسبیح از دانه های کوچکتر از واحدهای کوچک تری به نام اسیدهای آمینه تشکیل شده اند و به دلیل داشتن عامل نیتروژن از دو گروه دیگر کربوهیدرات ها و چربی ها متمایز می شوند. پروتئین ها نقش های بسیار متنوع و مهمی در بدن دارند. سلول های بدن برای ادامه فعالیت خود به پروتئین ها وابسته هستند.

رشد و نمو، تشکیل و نگهداری ماهیچه ها و استخوان ها، سیستم عصبی، ایمنی، خون رسانی، تنفس، هضم و تمام فعالیت های حیاتی بدن به این ماده مهم یعنی پروتئین بستگی دارد. پروتئین های بدن در مجموع از 21 نوع اسید آمینه تشکیل شده است که بدن تنها 13 نوع از آنها را به تنهایی تولید می کند و 8 نوع باقی مانده را باید از طریق مصرف غذا تامین کرد. این هشت مورد اسیدهای آمینه ضروری نامیده می شوند. غذاهای حیوانی بهترین منبع پروتئین کامل هستند، پروتئین کامل حاوی هر هشت اسید آمینه ضروری است. از سوی دیگر، پروتئین های ناقص که عمدتاً دارای منابع گیاهی هستند، تنها دارای تعداد کمی از این اسیدهای آمینه هستند.

عدم دریافت پروتئین کافی با مشکلاتی مانند تاخیر در رشد، ضعف بدن، افزایش عفونت ها، تحلیل رفتن عضلات، ادم، ریزش مو، ریزش مو، کم خونی و … همراه است.جالب است بدانید کمبود پروتئین تنها در لاغرها و کم وزن بروز نمی کند. افراد دارای اضافه وزن که رژیم غذایی پرچرب و کربوهیدرات بالا بدون توجه به منابع پروتئینی دارند نیز در معرض کمبود پروتئین هستند.

برای تامین پروتئین مورد نیاز باید منابع آن را بشناسیم و در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانیم. منابع حیوانی شامل انواع گوشت، لبنیات و تخم مرغ است. در مصرف گوشت به خصوص گوشت قرمز به دلیل وجود چربی اشباع و کلسترول و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باید محدودیت ها را در نظر داشت. حبوبات و سویا نیز منابع خوبی از پروتئین های گیاهی هستند.

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که به دلیل ناقص بودن پروتئین های گیاهی مصرف آنها به صورت ترکیبی با یکدیگر برای اطمینان از کفایت اسیدهای آمینه ضروری است. مثلاً ترکیب حبوبات با غلات یا غلات با لبنیات. در نتیجه یک وعده عدس برنج یا ترکیب نان و ماست از نظر پروتئین یک وعده غذایی کامل محسوب می شود.

با توجه به افزایش قیمت منابع غذایی دام و احتمال عدم امکان مصرف کافی این مواد برای برخی از اقشار جامعه، لازم است آموزش های لازم در زمینه تنظیم سبد غذایی خانوار به منظور ارائه شود. دریافت پروتئین کافی با توجه به توان اقتصادی خانواده به ویژه در رابطه با فرزندان. ، سالمندان و زنان باردار باید مورد توجه قرار گیرند.

۴۷۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا