سلامت خانواده

فواید بی نظیر واکسن کرونا که در زمان تزریق نمی دانستیم

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که پس از تزریق واکسن کووید 19 (کرونا)، خطر ابتلا به بیماری های جدی قلبی عروقی کاهش می یابد.

ایرنا در خبری نوشت: محققان دریافتند افرادی که علیه کووید-19 (بیماری کروناویروس 2019) واکسینه شده اند به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر بیماری های شدید قلبی عروقی مرتبط با عفونت کووید-19 هستند.

هدف از واکسن کووید-19 کاهش عوارض و مرگ و میر کلی ناشی از این بیماری است. یک عارضه جانبی حاد نادر التهاب عضله قلب یا پریکارد در مردان جوان پس از واکسن MRNA است (نوعی واکسن که از نسخه ای از یک ماده شیمیایی طبیعی به نام پیام رسان RNAI برای تحریک پاسخ ایمنی استفاده می کند). در مورد سایر اثرات قلبی عروقی تحقیقات محدودی انجام شده و نتایج متناقض بوده است.

محققان دانشگاه گوتنبرگ در سوئد داده‌های کل جمعیت بیش از هشت میلیون بزرگسال در سوئد را از زمان شروع واکسیناسیون کووید-19 در پایان دسامبر 2020 تا پایان سال 2022 تجزیه و تحلیل کردند.

محققان بلافاصله پس از هر بار تزریق واکسن کووید، وضعیت افراد را بررسی کردند. سپس سلامت قلب و عروق این افراد پس از واکسیناسیون کامل با سلامت قلبی عروقی افرادی که اصلا واکسنی دریافت نکرده بودند مقایسه شد.

در این تحقیق خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی عروقی از جمله التهاب عضله قلب یا پریکارد، آریتمی قلبی، نارسایی قلبی، حمله ایسکمیک گذرا (حالت گذرا و ناپایدار و وضعیت عملکرد ناقص مغز یا بخشی از آن می باشد. به دلیل اختلال در خون رسانی به مغز) و سکته مغزی مورد بررسی قرار گرفتند.

خطر سکته مغزی در افرادی که واکسن کووید-19 دریافت کرده بودند در مقایسه با افرادی که واکسن کووید-19 را دریافت نکردند کمتر بود. در حالی که خطر حمله ایسکمیک گذرا در مردان مسن بالاتر بود (13 درصد خطر بیشتر) پس از دریافت یک دوز واکسن، که به گفته محققان یک وضعیت موقتی است.

محققان دریافتند که بسیاری از بیماری های قلبی عروقی پس از واکسیناسیون کووید-19، به ویژه پس از تزریق سوم کاهش می یابد. خطر بیماری های قلبی عروقی پس از واکسیناسیون کامل 20 تا 30 درصد کمتر از زمانی بود که افراد اصلاً واکسینه نشده بودند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا