سلامت خانواده

فواید امگا 3 + علائم کمبود و عوارض مصرف قرص امگا 3

به گزارش خبرگزاری ایمنا، چربی ها قسمتی از آنها مواد ضروری برای بدن هستند که در فرآیندهای مهمی مانند متابولیسم و ​​تولید انرژی، به شکل استفاده می شوندگرفتن ساختار و تولید برخی از هورمون ها به بدن کمک می کند، اسیدهای چرب یکی از واحدهای تشکیل دهنده چربی ها هستند که به دو گروه ضروری و غیر ضروری طبقه بندی می شوند.

اسیدهای چرب ضروری شامل اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که گاهی اوقات ویتامین F نامیده می شود، این مواد در بدن ساخته نمی شوند و باید از طریق منابع غذایی آلفا به دست آیند. لینولئیک اسید با نام خاص ALA، ایکوزاپنتانوئیک اسید اسید با نام خاص EPA و دوکوزاهگزانوئیک اسید اسید با علامت اختصاری DHA سه اسید چرب از خانواده امگا 3 هستند.

فواید قرص امگا 3

امگا 3، به طور طبیعی یا به عنوان یک مکمل خوراکی، دارای خواصی است که شامل موارد زیر است:

  • پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی
  • از لخته شدن خون جلوگیری کنید
  • رشد سلول های مغزی
  • افزایش مقاومت بدن و همچنین اعتماد به نفس
  • جلوگیری از پیشرفت و پیشرفت سرطان
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • افزایش ضریب هوشی در نوزادان
  • برای پیشگیری و درمان بیماری ها مفید است انسداد شریان قلب
  • پیشگیری از بیماری های روانی مانند افسردگی
  • پیشگیری از آلزایمر
  • محافظت از سلول های عصبی و جلوگیری از پیری مغز

زمان مصرف قرص های امگا 3 است

بهترین زمان برای مصرف قرص های امگا 3، مصرف آن ها همراه با غذا برای جذب حداکثری است و اگر همراه با غذاهای چرب مصرف شود موثرتر خواهد بود.

علائم کمبود امگا 3

علائم مهمی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است کمبود امگا 3 داشته باشید، از جمله:

  • پوست خشک: امگا 3 که در ساختار دیواره های سلولی وجود دارد به داشتن پوستی سالم و هیدراته کمک می کند و در صورت کمبود این اسید چرب دچار خشکی شدید پوست می شوید.
  • موهای ناسالم: اگر موهای فردی مرده باشد و با ریزش و التهاب پوست سر همراه باشد، به معنای کمبود امگا 3 است. اگر از این مکمل استفاده کنید موهای شما ضخیم تر و شاداب تر می شود. البته به شرطی که مواد مغذی دیگری در بدن فرد وجود داشته باشد.
  • مشکل در تمرکز: اگر کمبود امگا 3 دارید، ممکن است تمرکز ضعیفی داشته باشید.
  • احساس خستگی: افرادی که بدون مشکلات دیگر احساس خستگی می کنند می توانند به کمبود امگا 3 مشکوک شوند. تاثیر این اسید چرب بر عملکرد مغز باعث می شود در صورت کمبود آن احساس خستگی کند.
  • درد مفاصل: تاثیر اسید چرب امگا 3 در کاهش التهاب باعث می شود افرادی که مشکلات مفصلی دارند بدون مقدار کافی از این ماده مغذی درد زیادی در مفاصل خود احساس کنند.
  • اختلال رشد: امگا 3 بر الگوهای رفتاری، به ویژه در کودکان بیش فعال و کودکان مبتلا به اوتیسم نقش مهمی دارد.

مصرف خودسرانه مکمل های امگا 3

برخی از افراد به جای خوردن ماهی، خودسرانه به مکمل ها و قرص های امگا 3 روی می آورند، اگرچه مصرف این نوع مکمل ها و قرص ها التهاب را کاهش می دهد و سطح آن را کاهش می دهد. تری گلیسیرید خون می شود و مشکلات را حل می کند اما با توجه به اینکه مصرف زیاد قرص امگا 3 باعث می شود سیالیت در دراز مدت باعث خون و افزایش قند خون می شود، حتی الامکان از مصرف خودسرانه آن پرهیز شود.

مصرف طولانی مدت و روزانه آن می تواند عوارضی به همراه داشته باشد، با توجه به اینکه امگا 3 نوعی اسید چرب است در صورت مصرف بیش از حد با اسید چرب امگا 6 که برای بینایی و عملکرد مغز لازم است رقابت می کند. سرعت جذب آن را کاهش می دهد.

استفاده از مکمل ها و قرص های امگا 3 باید زیر نظر پزشک انجام شود، در صورتی که التهاب در بدن وجود داشته باشد و پزشک استفاده از مکمل های امگا 3 را توصیه کند، مصرف آن برای یک دوره بی خطر خواهد بود و افرادی که هیچ علاقه ای به خوردن غذا ندارند، دریا ندارند، می توانند منابعی مانند نفت بکارند کلزا در برنامه غذایی خود قرار دهند یا در نهایت از مکمل امگا 3 دو روز در هفته استفاده کنند.

منابع غذایی حاوی امگا 3

دو نوع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 به نام‌های EPA و DHA وجود دارد که عمدتاً در برخی ماهی‌ها به نام‌های ALA (آلفا) یافت می‌شوند. لینولنیک اسید) نوع دیگری از اسیدهای چرب امگا 3 است که در منابع گیاهی مانند آجیل خام و دانه ها یافت می شود.

مصرف ماهی های حاوی DHA و EPA را به دو تا سه بار در هفته افزایش دهید: ماهی آنچویماهی آبی، شاه ماهی، ماهی خال مخالی، ماهی ماهی سالمون (نوع وحشی امگا 3 بیشتری نسبت به نوع پرورشی دارد)، ساردین، خاویار، ماهی آزاد و ماهی تن. اگرچه بهتر است مصرف ماهی های چرب صید آزاد و صید خود را افزایش دهید، اما برخی از آنها حاوی مقادیر زیادی جیوه یا سم هستند.

ماهی های پرورشی نیز ممکن است حاوی سطوح بالایی از آلاینده ها باشند، بنابراین کودکان و زنان باردار هرگز نباید این ماهی ها را مصرف کنند. ماهی سالمون وحشی بسیار امن تر از غذا است. اگر می خواهید نوع ALA را دریافت کنید، می توانید از گردو، روغن بذر کتان و بذر کتان، روغن کانولا و روغن سویا استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا