علمی و فناوری

فناوری تلفن همراه در ایران ۳۰ ساله شد

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، امروزه فناوری تلفن همراه در کشورمان که سومین دهه از عمر خود را پشت سر گذاشته است، با سوخت نسل جدید استانداردهای ارتباطی وارد مرحله جدیدی از چرخه حیات خود می شود. بر اساس برنامه های خلاقانه 5G قرار دادن

اپراتور همراه اول کشور که در 28 مرداد 1373 و در سال های اولیه انتشار سیگنال های دیجیتال 2G، با تاسیس 24 ایستگاه رادیویی و تامین چهار سیم کارت به نهاد ریاست جمهوری، کار خود را آغاز کرد و اکنون بیش از 1000 سیم کارت دارد. سایت های مکان پنجمین ارتباط (5G) و عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه در ایران و خاورمیانه وارد چهارمین دهه حیات خود می شود.

فاصله تقریبی یک دهه از ظهور این فناوری در کشورمان نسبت به ظهور آن در جهان، ایران را در ردیف کشورهای پیشرو در توسعه فناوری ارتباطات سیار قرار داد. علاوه بر این، در کنار ایجاد نسل‌های جدید ارتباطات که معمولاً سرآغاز نسل جدید مبتنی بر تحلیل رفتار است، هر دهه توانسته خود را در لبه فناوری نگه دارد.

اگر در اولین روزهای عرضه سیم کارت در کشور، دغدغه مسئولان امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران، ظرفیت سازی برای انتقال 9200 شماره فقط در شهر تهران بود و حدود یک دهه بعد ( در پایان سال 2012)، توانست به رکورد 3،450،000 نقل و انتقالات دست یابد. اکنون تعداد سیم کارت های تحویلی «همراه اول» از مرز 100 میلیون عبور کرده است.

به عبارت دیگر حدود 45 هزار روستا، 83 هزار کیلومتر راه و در مجموع 97 درصد جمعیت تحت پوشش شبکه «همراه اول» قرار دارند. زیرساختی که منجر به ایجاد رکورد 80 میلیارد دقیقه از حجم کل مکالمات شبکه تلفن همراه و تعداد کل 118 میلیارد پیامک شده است.

نیاز و تقاضای مردم به فناوری ارتباطات سیار در کشور از بدو پیدایش به تدریج زمینه را برای حضور سایر فعالان این عرصه با رویکردی پررونق به فضای رقابتی فراهم کرده است و مجوزهای اپراتورهای دوم و سوم ارتباطی همراه با تجربیات موفق بیش از یک دهه فعالیت شرکت ارتباطات سیار ایران به تدریج منتشر شد.

در راستای انتظارات جامعه و تحلیلگران اقتصادی، واگذاری سایر مجوزهای ارتباطی در کنار خصوصی سازی بزرگترین شرکت مخابرات کشور، جایگاه اپراتور همراه اول را به عنوان سرمایه ملی در عرصه ارتباطات کشور تقویت کرد.

اکنون سهم بازار همراه اول در مکالمه 67 درصد، پیامک 84 درصد و مشترکان اینترنت پرسرعت همراه 53 درصد است.

اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور با دارا بودن عناصر راهبردی از جمله رسالت «تحقق رویای دیجیتال» و چشم انداز «یکی از پیشتازان بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه» با ارائه خدمات هوشمند و راهکارهای توانمندسازی دیجیتال اکوسیستم» توانست در سال پایانی به دومین برنامه راهبردی خود دست یابد. (پایان سال 1402) با رشد 31 درصدی به درآمد عملیاتی 51421 میلیارد تومانی در شرکت اصلی رسید.

همچنین در سی امین سالگرد واگذاری اولین سیم کارت کشورمان، درآمد خدمات دیتا و پیامک اپراتور اول تلفن همراه ایران در سال مالی 1402 با رشد 37 درصدی به 29 هزار و 705 میلیارد تومان رسیده است.

سال گذشته (1402) مبلغ 23 هزار و 727 میلیارد تومان از طرق مختلف به دولت پرداخت شده است. رقمی که شاید در ابتدای ورود این فناوری به کشور با سرمایه گذاری دولتی، چشم اندازی از آن وجود نداشت.

بر اساس آمار، نشان دادن پیشرفت شگفت‌انگیز فناوری تلفن همراه در کشور طی سه دهه، نشان‌دهنده ایجاد یک انقلاب ارتباطی است که منجر به تحول ساختاری در همه حوزه‌ها از جمله ارتباطات تجاری و اجتماعی شده است.

با گذشتن از شبکه های سلولی آنالوگ و دیجیتال، عصر اینترنت همراه و ارتباطات پهن باند، اکنون در مرحله «فراتر از اینترنت پرسرعت» هستیم که نوید سرعت بالاتر، تأخیر کمتر و کاربردهای متحول کننده را می دهد.

لازم به ذکر است که به عنوان «لوکوموتیو پرقدرت جنبش دیجیتال ایران» از سال 1394 ورود به فناوری 5G را به عنوان اپراتور پیشرو آغاز کرده و با استفاده از توان داخلی خود از جمله تیم های فنی اپراتور و شرکت های ایرانی، فرآیند بومی سازی این فناوری (نسل پنجم) از آن زمان.

اولین اپراتور تلفن همراه کشور در مسیر توسعه، ضمن توجه به ضریب اتصال گسترده در فناوری ارتباطی نسل پنجم، به سمت پیاده سازی اپلیکیشن های فناورانه در حوزه اینترنت اشیا و ادغام با هوش مصنوعی خواهد رفت که نوید یک آینده با پیشرفت های هیجان انگیز تر و مبتنی بر ارتباطات یکپارچه تر، کارآمدتر و به هم پیوسته تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا