اخبار سلامت

فریب مردم با درج “بدون کلسترول” روی روغن های گیاهی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، دکتر عبدالعظیم بهفر; رئیس اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: قوانین منع تبلیغ کالاهای مضر اگرچه نوشته شده اما خوانده نمی شود، بنابراین با وجود اینکه قانون منع تبلیغ کالاهای مضر مصوب شده است. رسانه ملی همه ساله کالاهای مضر و غیرمجاز اعلام می شود. اما اجرای جدی این قانون در آینده است و متاسفانه شاهد حضور دشمنان سلامت در رسانه ها هستیم.

وی افزود: تخلف از این قانون به طرق مختلف انجام می شود و ادعاهای غیرواقعی یا اغراق در معرفی کالا پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است. ترس از قانون مشاهده می شود; اما با تسامح و تسامح اخیر، برخی شرکت ها و برندها با چراغ سبز رسانه ملی چشم به چشم قوانین می زنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات مضر برای سلامتی دعوت می کنند.

بهفر در این رابطه به برگزاری جلسات مشترک با مسئولان رسانه ملی اشاره کرد و گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کرده ایم، مهم ترین دلیل تحمل تخلفات تبلیغاتی محصولات مضر برای سلامت، بودجه کم و کم بودن بودجه است. نیاز به کسب منابع مالی برای بقا و تداوم. در فعالیت‌ها آمده است که بررسی این موضوع کار دستگاه‌های بودجه است، اما آنچه مشخص است این است که «هدف نمی‌تواند وسیله را توجیه کند». شیوع بیماری‌های مختلف مانند سرطان قطعاً با جزء مضر مواد غذایی مرتبط است و قطعاً تغذیه ناسالم در سبک زندگی اشتباه تأثیرگذار است.

وی افزود: طبیعتا یکی از مهم ترین ناظران در کنار سایر سازمان ها، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما موظف هستیم با افرادی که با زیر پا گذاشتن قوانین بهداشتی جامعه را تهدید می کنند برخورد منفی و حتی قضایی داشته باشیم. اما فرد جامعه نیز باید نسبت به سلامتی خود حساس باشد و از مطالبه گری به طرق مختلف دست نکشد.

رئیس اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پاسخ به برخی ادعاهای کذب در تبلیغات محصولات غذایی، اظهار داشت: در زمینه تبلیغات محصولات غذایی، گاها ادعاهای کذب و غیرواقعی مطرح می شود. که اساساً بی ربط هستند؛ برای مثال افزودن عنوان بدون کلسترول روی روغن های گیاهی نیز از این دسته تبلیغات محسوب می شود. زیرا روغن های گیاهی اساساً بدون کلسترول هستند و فقط در روغن های حیوانی یافت می شوند.

بهفر گفت: درج عنوان بدون افزودنی بر روی شیرهای استریل نیز از این دست تبلیغات است چرا که شیرهای استریل به دلیل وجود میکروب در داخل آن نیازی به مواد افزودنی و نگهدارنده ندارند.

بهفر گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغات کالاهای مضر وجود دارد و برخی آن را چالشی می دانند، کلیت دستورالعمل تبلیغاتی است و شاید بهتر است دستگاه های مرتبط با این موضوع، دستورالعمل ها را با کمیت سنجش کنند. شاخص ها. ، دستورالعمل جدید را به طور جدی به روز رسانی و پیاده سازی کنید.

وی خاطرنشان کرد: شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما به عنوان فصل مشترک پیشبرد اهداف سلامت محور می تواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغ محصولات مضر سلامت در رسانه ملی نقش آفرینی کند و آمادگی داریم از همه امکانات خود برای گسترش فرهنگ استفاده کنیم. تامین سلامت نهاد مهم اطلاعاتی و فرهنگی کشور.

لیست محصولات مضر برای سلامتی را اینجا ببینید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا