سلامت خانواده

فراوان ترین زباله های پلاستیکی در جهان چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به اثرات مضر مصرف دخانیات بر سلامت انسان، فرآورده های جدید دخانیات مانند سیگار الکترونیکی و قلیان، فرآورده های گرمایشی ویپ و سیگار بدون دود او گفت که وجود نیکوتین در آنها “بسیار اعتیاد آور” است.

ایسنا در خبری نوشت: بهزاد ولی زاده همزمان با هفته ملی بدون دخانیات با شعار «حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگان» در خصوص تولید و مصرف فرآورده های جدید دخانی گفت: یک یکی از ترفندهای صنعت دخانیات معرفی محصولات محصولات جدید تنباکو مانند سیگارهای الکترونیکی، سیستم های بخارپز و سیستم های گرمایش تنباکو محصولات ایمن هستند.
وی افزود: جوانانی که با فریب و ترفندهای صنعت دخانیات برای اولین بار محصولات دخانی را تجربه می کنند، به راحتی به نیکوتین معتاد می شوند و مصرف کننده دائمی مواد دخانی می شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین راهکارهای حفظ جوانان از آسیب ها و آسیب های ناشی از مصرف دخانیات ممنوعیت کامل تبلیغات است، تصریح کرد: صنایع دخانیات از روش های مختلفی از جمله تولید محصولات جدید با طعم های مختلف و متنوع استفاده می کنند. و تبلیغات گسترده در سریال ها. جوانان را فریب می دهند.

ولی زاده اظهار داشت: بازارهای فروش محصولات دخانی جوانان و نوجوانان را به دام انداخته و نیمی از مصرف کنندگان این محصولات جان خود را از دست می دهند. آنها پول زیادی را صرف فروش محصولات خود می کنند و فعالیت های بازاریابی آنها با هدف جذب جوانان و “مصرف کنندگان جدید” است.

سیگارهای الکترونیکی و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، ریوی و سرطان

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، استفاده از طعم دهنده ها و اسانس های خاص مورد استفاده جوانان در دخانیات و فرآورده های نیکوتینی را عاملی برای تشویق جوانان به استفاده از این فرآورده ها خواند و تصریح کرد: تبلیغ محصولات جایگزین یکی دیگر از ترفندهای صنعت دخانیات به عنوان “کم خطر و کم ضرر” یا “پاک تر” از سیگارهای معمولی است.

وی تاکید کرد: وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیکی با آسیب رساندن به کیسه های هوایی ریه، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، وی با بیان اینکه هیچ نوع تنباکوی بدون دود جایگزین مطمئنی برای سیگار نیست، خاطرنشان کرد: استفاده از فرآورده های جدید دخانی مانند سیگار الکترونیکی و قلیان، ویپ و فرآورده های گرمایشی سیگار بدون دود باعث افزایش مصرف سیگار می شود. خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و افزایش ریه ها و ایجاد سرطان های دهان، زبان، لثه، مری و لوزالمعده.

وی ادامه داد: استفاده از مواد دخانی جدید مانند سیگار الکترونیکی و قلیان، ویپ و فرآورده های گرم کننده سیگار بدون دود باعث بیماری های لثه و پوسیدگی و از دست دادن دندان می شود.

به گفته رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، فرآورده‌های جدید دخانیات مانند سیگار الکترونیکی و قلیان، فرآورده‌های گرمایشی ویپ و سیگار بدون دود حاوی نیکوتین هستند که به شدت اعتیادآور است.

آسیب های زیست محیطی دخانیات

وی همچنین مواد شیمیایی سمی و میکروپلاستیک های موجود در ته سیگار و ضایعات سیگارهای الکترونیکی را یکی از عوامل آلودگی محیط زیست برشمرد و اظهار داشت: میکروپلاستیک های موجود در فیلتر سیگار تجزیه ناپذیر بوده و پس از بلعیده شدن توسط آبزیان در سواحل دریاها و اقیانوس ها باعث می شود. انتقال آلودگی در زنجیره غذایی

وی با بیان اینکه صنعت دخانیات با تولید 84 میلیون تن گاز گلخانه ای معادل دی اکسید کربن باعث تغییر اقلیم در جهان می شود، گفت: سالانه 200 هزار هکتار زمین برای کشت توتون از بین می رود و 600 میلیون درخت برای تولید توتون قطع می شود. .

ته سیگار فراوان ترین زباله های پلاستیکی در جهان است

وی با بیان اینکه کشت تنباکو باعث آلودگی و فقیر شدن خاک می شود، گفت: ته سیگار فراوان ترین زباله های پلاستیکی در جهان است که سالانه حدود 770 تن زباله سمی تولید می کند.

رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت افزود: رهاسازی سالانه 4.5 تریلیون فیلتر سیگار در شهرها، پارک ها، سواحل و رودخانه ها باعث آلودگی آب، خاک و منابع غذایی و 5 درصد از کل جنگل زدایی در جهان می شود. کشاورزی تنباکو را تشکیل می دهد.

وی بیان کرد: سالانه در دنیا 22 میلیارد مترمکعب آب برای تولید محصولات دخانی مصرف می شود و بیش از 7 هزار ماده شیمیایی در اثر مصرف سیگار وارد محیط زیست می شود که 70 مورد آن سرطان زا است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا