بهداشت و درمان

فایده جدید واکسن کرونا که موقع تزریق از آن بی‌خبر بودیم

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، این مطالعه نشان داد افرادی که به طور کامل واکسینه شده اند به میزان قابل توجهی کمتر در معرض مشکلات جدی قلبی ناشی از عفونت کووید هستند.

فردریک نیبرگ، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه گوتنبرگ در سوئد، گفت: «افزایش خطر قلبی عروقی که پس از واکسیناسیون کووید-19 مشاهده کردیم، موقتی است و در مورد شرایط جدی‌تر صدق نمی‌کند.»

او به برخی از عوارض قلبی نادر اما جدی اشاره داشت که ممکن است به دنبال دوزهای فردی واکسن کووید رخ دهد – از جمله التهاب قلب یا عضله اطراف.

این نتایج بر اساس داده های بیش از 8 میلیون بزرگسال در سوئد است که از زمان شروع واکسیناسیون کووید در دسامبر 2020 تا پایان سال 2022 تحت نظر قرار گرفتند.

تیم تحقیقاتی سلامت قلب بیماران کاملاً واکسینه شده را با افرادی که در همان مرحله از مطالعه هیچ واکسنی دریافت نکرده بودند، مقایسه کردند.

آنها خطر ابتلا به چندین بیماری را تجزیه و تحلیل کردند – التهاب عضله قلب یا کیسه اطراف آن، آریتمی، نارسایی قلبی، حمله ایسکمیک گذرا (TIA یا سکته کوچک) و سکته مغزی. TIA و سکته مغزی به دلیل اختلال در جریان خون در مغز ایجاد می شوند.

نایبرگ در یک بیانیه خبری دانشگاه گفت: “واکسیناسیون کامل به طور قابل توجهی خطر چندین پیامد شدید قلبی عروقی مرتبط با کووید-19 مانند حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی را کاهش داد.”

این مطالعه نشان داد که برای اکثر پیامدها – به ویژه موارد جدی – خطر مشکلات قلبی پس از واکسیناسیون، به ویژه پس از دوز سوم کاهش می یابد.

به طور کلی، خطر حوادث قلبی پس از واکسیناسیون کامل بین 20 تا 30 درصد کمتر از افرادی بود که واکسن دریافت نکرده بودند.

این مطالعه همچنین افزایش خطر التهاب قلب را یک تا دو هفته پس از واکسن کووید تایید کرد. وی همچنین به افزایش موقتی 17 درصدی خطر افزایش ضربان قلب پس از یک جلسه و افزایش 22 درصدی خطر پس از دو جلسه اشاره کرد. افزایش خطر در مردان و افراد مسن قوی تر بود.

خطر سکته مغزی پس از واکسیناسیون کاهش یافت، اگرچه خطر TIA به طور موقت پس از یک دوز واحد، عمدتاً در مردان مسن تر، 13 درصد افزایش یافت.

به گفته نایبرگ، این یافته ها بر مزایای محافظتی واکسیناسیون کامل تأکید دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا