اخبار سلامت

غربالگری یک میلیون نفر با نانوکیت ایرانی تشخیص سرطان روده

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، شرکت دانش بنیان «بیودیاگنوستیک سنجه» انواع کیت های تشخیص پزشکی از جمله کیت تشخیص سرطان روده بزرگ، کیت تشخیص بارداری، کیت تشخیصی هورمون زنانه LH، اندیکاتور تروپونین قلبی (cTnI) را تولید می کند. کیت تشخیصی برای تشخیص وقوع حمله قلبی. همچنین نانو ذرات طلا از جمله محصولات نانویی این شرکت است.

حامد باقری، مدیرعامل این شرکت می گوید: دو نوع کیت برای تشخیص سرطان روده بزرگ داریم، کیت نسل قدیم که در ایران وارد می شود و کیت نسل جدید. هر دو کیت نانو هستند، از کیت نسل قدیم، در حال حاضر سالانه یک میلیون کیت تولید می کنیم که برای غربالگری در خانه های بهداشت استفاده می شود. وزارت بهداشت 3 میلیون نفر را برای غربالگری سرطان روده بزرگ مورد ارزیابی قرار داده است که یک سوم این افراد با کیت نانو شرکت سنجش زیستی غربالگری شده اند.

باقری تصریح کرد: کیت جدید نیز در مرحله آزمایش بالینی قرار دارد. این کیت ها بر روی 400 بیمار در بیمارستان های طالقانی و شریعتی آزمایش شده است. پس از گذراندن این مرحله و تایید محصول، به دنبال صادرات این کیت های نسل جدید هستیم.

این دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس می گوید: برای تولید کیت های تشخیصی از نانوذرات طلا استفاده می کنیم و خودمان این نانوذرات را در ابعاد 20 تا 40 تولید می کنیم.

مدیرعامل شرکت تشخیص زیستی سنژه می افزاید: سرطان روده سومین سرطان شایع در بین انواع سرطان و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است. یکی از عواملی که شانس درمان را افزایش می دهد، تشخیص زودهنگام سرطان است. افراد بالای 50 سال باید سالی یک بار غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهند. برای این عدد نمی توان از کولونوسکوپی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: کولونوسکوپی یک روش تهاجمی است و باید از روش های ارزان، سریع و کم تهاجمی استفاده کرد. در این فناوری با یک نمونه برداری ساده از مدفوع می توان متوجه شد که فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ است یا خیر و در صورت مثبت بودن تست کیت تشخیصی می توان فرد را برای کولونوسکوپی معرفی کرد. به زودی شرکت های بیمه الزاماتی برای استفاده از این کیت ها قبل از کولونوسکوپی خواهند داشت.

وی در پایان گفت: زمانی که کار را در سال 1400 شروع کردیم، سه نفر بودیم، در سال 1401 به 15 نفر رسیدیم و امسال نیروی انسانی ما 20 نفر است. با این تعداد 10 درصد از بازار کیت های تشخیص سرطان روده بزرگ را در اختیار داریم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا