سلامت خانواده

غربالگری شنوایی 94 درصد تولدها در کشور – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا نوفرپرست در آستانه روز جهانی ناشنوایان اظهار داشت: در یک تلاش مشترک جهانی آخرین یکشنبه شهریور ماه مصادف با هشتم مهرماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است. ناشنوایان و در این روز در مراسم جشن، مهم ترین مسائل و مسائل مختلف پیرامون جامعه ناشنوایان مطرح و مورد توجه قرار می گیرد.

وی ادامه داد: امسال به موازات جامعه جهانی مراسم بزرگداشت روز جهانی ناشنوایان با شعار «زبان دستان را بشنویم و بفهمیم» و اهداف و برنامه های مرتبط با آن در کشورمان برگزار می شود. به افراد کم شنوایی ارائه می شود که از مهمترین آنهاست که می توان از آنها برای حساس کردن جامعه به مقوله ناشنوایی، پیشگیری از انواع معلولیت ها و توانبخشی به موقع، افزایش آگاهی در مورد دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی، علمی و هنری افراد استفاده کرد. با ناتوانی های شنوایی، حقوق افراد دارای ناتوانی شنوایی و خدمات مورد نیاز آنها را پیگیری و زبان اشاره و مهارت ها را گسترش دهید. ارتباط آنها حساس کردن دولت و سیاستگذاران به مقوله ناتوانی شنوایی و نیازهای پزشکی، توانبخشی، معیشت، مشارکت و ادغام اجتماعی افراد دارای معلولیت، استفاده از تجارب سایر کشورها در پیشگیری از معلولیت ها و خدمات قابل ارائه به افراد دارای معلولیت است. ناتوانی ها و تبادل اطلاعات با کشورهای شرکت کننده. ، فراگیر شدن، شمول و بهبود کیفیت زندگی افراد کم شنوایی و استفاده از فناوری های نوین به منظور افزایش دسترسی و مناسب سازی محیط برای ناشنوایان.

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه ای و توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کم شنوایی یک ناتوانی پنهان است که تأثیرات گسترده ای بر جنبه های مختلف رشد مهارت های ارتباطی، اجتماعی و عاطفی فرد و خانواده دارد، گفت: . تحت پوشش سازمان بهزیستی (بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر) 227 هزار نفر (14.6 درصد) به دلایل مختلف از جمله اختلالات ژنتیکی (50 درصد)، مواردی مانند زردی، بیماری های مادر در دوران بارداری دچار ناتوانی شنوایی هستند. مشکلات حین زایمان (25%) و دلایل ناشناخته دیگر (25%) دارای ناتوانی شنوایی هستند.

به گفته نویسنده کتاب و با توجه به مطالعات متعدد در سال های اخیر، اگر کم شنوایی کودکان قبل از 3 ماهگی تشخیص داده شود و تا قبل از 6 ماهگی از تقویت کننده صدا و برنامه های توانبخشی مناسب بهره مند شوند، می توانند صحبت کنند. و مهارت های زبانی قابل مقایسه با دستیابی به کودکان طبیعی است.

وی همچنین به مداخلات توانبخشی شنوایی که شامل تجویز سمعک های مناسب از جمله سمعک، آموزش شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون شنوایی است اشاره کرد و خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای ناتوانی شنوایی را تشریح کرد: غربالگری، تشخیص و برنامه مداخله زودهنگام. . شنوایی نوزادان و نوزادان یکی از برنامه های بهزیستی است که از سال 1383 تاکنون حدود 15 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است که سطح پوشش آن 94 درصد موالید در کشور است.

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه ای و توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به خانواده ها و کودکان دارای اختلالات شنوایی، همچنین در قالب مراکز توانبخشی روزانه ادامه داد: به 5300 خدمت گیرنده در 125 مرکز که همگی مشمول یارانه هستند. خدمات ارائه می شود.

ووف پرست همچنین درباره ارائه خدمات توانبخشی حرفه ای به معلولان شنوایی در قالب مراکز توانبخشی حرفه ای بالای 14 سال اظهار داشت: به منظور آمادگی فرد برای حضور در مراکز کار تحت حمایت (کارگاه های تولیدی تحت حمایت، اتحادیه های صنفی و شغلی نوع 2). مراکز پشتیبانی)، در مراکز حرفه‌آموزی سرفصل‌های آموزشی با عناوین آموزش مهارت‌های پایه، آموزش مهارت‌های اجتماعی و آموزش رفتار کاری ارائه می‌شود. افراد کم شنوایی نیز در کنار سایر معلولان از این خدمات بهره مند می شوند.

وی در مورد تهیه وسایل کمک توانبخشی توسط سازمان بهزیستی توضیح داد و ادامه داد: سال گذشته حدود 20 هزار دستگاه سمعک و 27 هزار باتری سمعک به افراد کم شنوایی تحویل داده شد.

به گفته مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه ای و توانبخشی سازمان بهزیستی، در سال 1402، 23 هزار نفر در 26 واحد شنوایی شناسی و 4 هزار نفر در 21 واحد گفتار درمانی از خدمات تخصصی توانبخشی بهره مند شدند.

با توجه به نوع، علاوه بر این، بیش از 2600 معلول شنوایی در سال 1402 پس از کاشت حلزون توانستند از کمک های مالی سازمان بهزیستی و توانبخشی بهره مند شوند.

وی در خصوص خدمات هنر و هنردرمانی نیز به معلولان دارای کم شنوایی اشاره کرد و در این باره توضیح داد: این خدمات با هدف استفاده از هنر و توانمندی های آن در جهت تقویت سلامت روان و ارتقای کیفیت زندگی این دسته از افراد جامعه است. آگاهی عمومی، ادغام اجتماعی و کمک به مشارکت آنها در جامعه طراحی و ارائه می شود. در حال حاضر خدمات هنر درمانی به 5300 معلول شنوایی در 125 مرکز توانبخشی ارائه می شود. همچنین 37 گروه نمایشی معلولان شنوایی با حمایت مالی سازمان بهزیستی در کشور فعال هستند و ضمن شرکت در جشنواره‌های تئاتر استانی و منطقه‌ای و اجرای عمومی سالانه، برای شرکت در جشنواره‌های هنری دیگر نیز حمایت می‌شوند. کشور

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه ای و توانبخشی سازمان بهزیستی در ادامه به اعزام و آموزش مترجم زبان اشاره کرد و گفت: این فعالیت به منظور ایجاد زمینه و افزایش دسترسی ناشنوایان به فضای اجتماعی و اجتماعی طراحی شده است. فرصت های اقتصادی و بهره مندی از امکانات مناسب برای ایفای نقش شهروندی. برنامه ریزی شده است. طی سال گذشته بیش از 425 مترجم متقاضی یادگیری زبان اشاره ایرانی آموزش دیدند و بیش از 7700 مترجم برای پیگیری و رفع نیازهای ناشنوایان کشور اعزام شدند.

وی در خصوص خدمات اشتغال و حمایت ها و همچنین طرح ارتقای توانمندی های معلولان شنوایی گفت: طی سال 1402 مجموعه خدمات استخدامی این سازمان برای افراد کم شنوایی شامل خوداشتغالی و خدمات کارفرمایی، کارفرمایی حق بیمه و خوداشتغالی حدود 6300 مورد بود. است در سال 1402 بیش از 1600 معلول دارای معلولیت شنوایی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی در ادامه در خصوص پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان دارای معلولیت و شهریه دانش آموزان معلول اظهار داشت: در سال 1402 بیش از 18 هزار دانش آموز کم شنوایی کمک هزینه تحصیلی و حدود 2400 دانش آموز دارای معلولیت شنوایی شهریه دانشجویی دریافت کردند. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا