سلامت خانواده

غذای سالم کلید بهبود سلامت / نظارت بر سلامت محصولات غذایی خام و فرآوری شده است

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، محمد اسماعیل مطلق به مناسبت روز جهانی ایمنی غذا بر بهره مندی مردم از غذای سالم و با کیفیت به عنوان یکی از ارکان اصلی امنیت غذایی تاکید کرد. از جمله تولید، عرضهتوزیع و عرضه مواد غذایی سالم در بخش تجارت و صنعت به گونه ای ضروری است که سلامت مصرف کننده حفظ شود.

وی افزود: روز جهانی ایمنی مواد غذایی همه ساله در هفتم خردادماه برگزار می شود و شعار امسال “ایمنی مواد غذایی: برای غیرمنتظره ها آماده شوید” است. ایمنی مواد غذایی شامل کلیه مراحل تهیه و نگهداری مواد غذایی می باشد به گونه ای که از بیماری های منتقله از غذا جلوگیری شود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصریح کرد: دسترسی به مقادیر کافی مواد غذایی سالم، ایمن و مغذی رمز حفظ و ارتقای سلامت در طول زندگی است.

موتلفه تصریح کرد: مواد غذایی ناایمن حاوی باکتری، ویروس، انگل و مواد شیمیایی مضر باعث ایجاد بیش از 200 بیماری مختلف از اسهال تا سرطان می شود. بر اساس گزارش سازمان ملل، سالانه 420 هزار نفر در سراسر جهان به دلیل مصرف مواد غذایی آلوده جان خود را از دست می دهند. آنها خود را گم می کنند و کودکان زیر پنج سال 40 درصد بار بیماری های ناشی از غذا را به دوش می کشند و سالانه 125 هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

وی بیان کرد: دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با رعایت وظایف مقرر در ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور پس از تصویب سند دانش بنیان ملی غذا و امنیت تغذیه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و پورو رهنمودهای رئیس جمهور شهید در هجدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که بر تامین غذای سالم برای مردم تاکید کرد. کشور با همکاری همه نهادهای ذیربط بر سلامت محصولات غذایی خام و فرآوری شده نظارت جدی دارد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی خاطرنشان کرد: در سند مذکور در حوزه ایمنی و بهداشت مواد غذایی، اصالت و راه حل غذا، بهبود سلامت و کیفیت غذا، تضمین اصالت غذا و جلوگیری از تقلب و راه حل راهبردها و اقدامات کلان دستگاه های اجرایی ذیربط مورد تاکید قرار گرفته و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بر اساس وظایف قانونی خود با هماهنگی و همکاری بین بخشی اقداماتی از جمله حمایت از صدور گواهینامه را انجام خواهد داد. محصولات کشاورزی به منظور ارتقای سلامت این محصولات. بر سر سفره مردم قرار می گیرد، منابع کافی برای به روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی برای نظارت بر سلامت مواد غذایی تولیدی، وارداتی و صادراتی، ارتقای کیفیت و سلامت نان به عنوان نقطه قوت غالب مردم، تولید و ترویج مصرف گندم کامل. نان حاوی سبوس و جوانه گندم و بهبود کیفیت. و سلامت روغن های خوراکی در برنامه های دبیرخانه امسال در اولویت قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا