اخبار سلامت

غذای آلوده می تواند باعث بروز 250 بیماری شود

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، امنیت غذایی رکن اساسی سلامت عمومی و امنیت غذایی جهانی است. غذای ناایمن حاوی باکتری، ویروس، انگل یا مواد شیمیایی مضر می تواند باعث بیش از 250 بیماری شود. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده می شود که سالانه 600 میلیون نفر پس از خوردن غذای آلوده بیمار می شوند که با مرگ 420 هزار نفر از آنها همراه است.

هر ساله در هفتم ژوئن به منظور افزایش آگاهی در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی و ترویج اقدامات لازم برای پیشگیری، شناسایی و مدیریت خطرات غذایی برگزار می شود. این روز که توسط سازمان ملل متحد برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت آداب و آداب غذایی و ایمنی در تمام مراحل زنجیره غذایی تعیین شده است، بر نقش مهم ایمنی مواد غذایی در حصول اطمینان از دسترسی همگان به غذای ایمن، مغذی و کافی تاکید دارد.

غذا قبل از اینکه در دسترس مصرف کننده قرار گیرد، از طریق فرآیندهایی مانند برداشت، فرآوری، ذخیره سازی، توزیع و آماده سازی، زنجیره طولانی توزیع را طی می کند. در طول این زنجیره طولانی احتمال آلودگی مواد غذایی زیاد است، بنابراین رویداد روز جهانی ایمنی غذا بسیار مهم است.

تاریخچه روز جهانی ایمنی مواد غذایی

روز جهانی ایمنی غذا در دسامبر 2018 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به پیشنهاد مشترک سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعیین شد و اولین مراسم آن در 7 ژوئن 2019 برگزار شد. این روز با هدف تاکید بر ضرورت ایمنی مواد غذایی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار به ویژه اهداف مرتبط با سلامت، گرسنگی و کشاورزی پایدار ایجاد شده است.

سازمان ها و آژانس های تنظیم کننده مواد غذایی با وضع قوانین، مدیریت و کنترل جریان اقدامات ایمنی مواد غذایی را آسان تر می کنند. مؤسساتی مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO، تأسیس در 16 اکتبر 1945)، و سازمان غذا و دارو (FDA) برای مدیریت فرآیندها و مقررات ایمنی مواد غذایی تأسیس شدند.

شعار روز جهانی ایمنی مواد غذایی 2024

روز جهانی ایمنی غذا هر ساله با موضوع خاصی جشن گرفته می‌شود که فعالیت‌ها و کمپین‌های جهانی این روز را هدایت می‌کند و مسئولیت مشترک بین دولت‌ها، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای تضمین ایمنی غذا را برجسته می‌کند.

موضوع روز جهانی ایمنی غذا در سال 2024 “ایمنی غذا: آماده شدن برای موارد غیرمنتظره” است، که به گفته سازمان بهداشت جهانی، بر اهمیت آمادگی برای حوادث ایمنی غذا، صرف نظر از اینکه چقدر جزئی یا شدید باشد، تاکید دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا