سلامت خانواده

غذاهای معجزه آسا برای تنظیم و کاهش فشار خون

به گزارش خبرآنلاین، کارشناسان تاکید می کنند انجام یک سری اقدامات و مصرف برخی غذاها در کنار دارو می تواند به کنترل و کاهش فشار خون بهتر کمک کند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان همواره تاکید می کنند که علاوه بر استفاده از دارو، تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی نیز می تواند به کاهش سطح فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

با توجه به دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گنجاندن برخی مواد غذایی در رژیم غذایی ممکن است به کاهش سطح فشار خون شما کمک کند، از جمله:

1) مرکبات از جمله گریپ فروت، پرتقال، لیمو. نوشیدن آب پرتقال و گریپ فروت ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، اما گریپ فروت و آب گریپ فروت می توانند با داروهای رایج فشار خون تداخل داشته باشند. بنابراین قبل از افزودن این میوه به رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

2) ماهی آزاد و سایر ماهی های چرب؛ آنها منبع عالی از چربی های امگا 3 هستند که فواید قلبی قابل توجهی دارند. این چربی ها ممکن است با کاهش التهاب به کاهش سطح فشار خون کمک کنند.

3) سبزیجات برگدار؛ آنها منبعی از مواد مغذی مانند پتاسیم و منیزیم هستند که از سطوح بهینه فشار خون پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال، یک فنجان (175 گرم) چغندر پخته شده به ترتیب 20% و 36% از نیاز روزانه شما به پتاسیم و منیزیم را تامین می کند.

4) مغزها و دانه هایی مانند تخم کدو تنبل، دانه کتان، دانه چیا، پسته، گردو و بادام منبع غنی از مواد مغذی مهم برای کنترل فشار خون از جمله فیبر و آرژنین هستند. (آرژنین یک آمینو اسید مورد نیاز برای تولید اکسید نیتریک است، ترکیبی که برای آرامش رگ‌های خونی و کاهش فشار خون ضروری است.) مطالعات طولانی‌تر ممکن است به محققان در درک چگونگی کاهش فشار خون توسط آجیل یا دانه‌ها کمک کند.

5) انواع توت ها مانند زغال اخته، تمشک، توت فرنگی و انگور منبع غنی آنتی اکسیدان ها از جمله آنتوسیانین هستند که رنگدانه هایی هستند که به توت ها رنگ شاداب می بخشند. آنتوسیانین ها می توانند سطح اکسید نیتریک خون را افزایش دهند و تولید مولکول هایی را که جریان خون را محدود می کنند، کاهش دهند. این ممکن است به کاهش سطح فشار خون کمک کند، اما تحقیقات بیشتری در انسان برای تأیید این مورد نیاز است.

6) روغن زیتون؛ به دلیل داشتن مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مانند چربی امگا 9 و پلی فنول های آنتی اکسیدانی، می تواند بخشی مفید از یک رژیم غذایی با هدف کاهش فشار خون باشد.

7) هویج؛ یک مطالعه در سال 2023 نشان داد که خطر ابتلا به فشار خون بالا به ازای هر 100 گرم هویج (حدود یک فنجان هویج خام رنده شده) که در روز خورده می شود، 10 درصد کاهش می یابد.

8) گوجه فرنگی و فرآورده های آن. آنها سرشار از بسیاری از مواد مغذی مانند پتاسیم و رنگدانه کاروتنوئیدی لیکوپن هستند. لیکوپن به طور قابل توجهی با اثرات مفید بر سلامت قلب مرتبط است و خوردن غذاهای غنی از این ماده مغذی ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا کمک کند.

9) کلم بروکلی؛ سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است که ممکن است با افزایش عملکرد رگ های خونی و افزایش سطح اکسید نیتریک در بدن به کاهش فشار خون کمک کند. مطالعه‌ای که شامل داده‌های 187453 نفر بود، نشان داد افرادی که چهار وعده یا بیشتر کلم بروکلی در هفته می‌خورند، نسبت به افرادی که یک بار در ماه یا کمتر کلم بروکلی می‌خورند، کمتر در معرض فشار خون بالا هستند.

10) ماست؛ حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می کند. بررسی 28 مطالعه نشان داد که مصرف سه وعده لبنیات در روز با کاهش 13 درصدی خطر ابتلا به فشار خون بالا همراه است و افزایش 7 اونس (200 گرم) در مقدار لبنیات مصرفی در روز با کاهش 5 درصدی خطر فشار خون بالا.

11) سیب زمینی؛ دارای چندین ترکیب گیاهی است که می تواند در مدیریت سطح فشار خون مفید باشد. یک سیب زمینی پخته متوسط ​​(173 گرم) با پوست حاوی 941 میلی گرم پتاسیم است. این 20 درصد نیاز روزانه شما و بیشتر از چیزی است که یک موز متوسط ​​تامین می کند.

12) کیوی; کیوی سرشار از ویتامین C است و حاوی مواد مغذی دیگری مانند فیبر، پتاسیم و منیزیم است که در تنظیم فشار خون نقش دارند. به همین دلیل است که محققان بر این باورند که کیوی می تواند به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی از جمله فشار خون کمک کند.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا