سلامت خانواده

عوامل موثر در عقب ماندگی ذهنی کودکان

به گزارش خبرآنلاین، دنیای امروز با بیماری ها و اختلالات بسیاری مواجه است که همگی عوامل متعدد و متفاوتی دارند و عقب ماندگی ذهنی یا عقب ماندگی ذهنی یکی از این اختلالات است. اگرچه با پیشرفت علم پزشکی و انجام برخی آزمایشات، این اختلال قابل پیش بینی است و می توان از تولد کودک کم توان ذهنی پیشگیری کرد، اما همچنان ممکن است کودکی با این اختلال متولد شود و تا پایان عمر با آن دست و پنجه نرم کند. زندگی کند کردن

ایسنا در گزارشی نوشت: این اختلال باعث ناتوانی شدید شده و کارکرد فکری را به زیر سطح طبیعی رسانده و در تمام طول زندگی همراه فرد خواهد بود. عقب ماندگی ذهنی بیماری قابل درمان یا کنترل نیست، بلکه یک اختلال مادرزادی است که هیچ درمانی ندارد و تا پایان عمر در کنار فرد عقب مانده ذهنی باقی می ماند. همانطور که گفته شد ضریب هوشی این افراد کمتر از حد نرمال است و دارای ناتوانی ذهنی هستند که عملکرد اجتماعی افراد آسیب دیده را محدود می کند.

با آموزش صحیح و رفتار صحیح، کودکان عقب مانده ذهنی می توانند در خارج از بیمارستان زندگی عادی داشته باشند. با آموزش آنها در مدارس استثنایی، مشارکت دادن آنها در امور خانه و آموزش برخی از مهارت ها، می توان برخی از کارکردهای زندگی اجتماعی را به صورت محدود به آنها آموزش داد زیرا توانایی ذهنی بسیار پایین تری نسبت به همسالان خود دارند.

عوامل موثر در عقب ماندگی ذهنی جنین

بسیاری از عوامل تولد نوزاد عقب مانده ذهنی ژنتیکی و مادرزادی هستند و ممکن است علل اصلی آنها ناشناخته باشد. همچنین ضربه های وارده به جنین، برخی عفونت ها، مسمومیت ها، عوامل کروموزومی ناشناخته، قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس و بسیاری علل دیگر همگی از عواملی هستند که ممکن است جنین را به خطر بیندازند و منجر به تولد نوزاد عقب مانده ذهنی شوند.

سن مادر در دوران بارداری، بیماری های مادر مانند سیفلیس، سرخک، توکسوپلاسموز و… از دیگر مواردی است که جنین را در معرض خطر عقب ماندگی ذهنی قرار می دهد.

اعتیاد به الکل، سیگار و استفاده از برخی داروهای شیمیایی توسط مادر در دوران بارداری نیز از دیگر عوامل خطر این اختلال است.

عوامل موثر در اختلال سیستم عصبی مرکزی مغز نوزادان

اگرچه بسیاری از زایمان ها به طور طبیعی و با حداقل مشکلات انجام می شود، اما برخی از اتفاقات ناخواسته ممکن است در بدو تولد به کودک آسیب برساند. بیهوشی طولانی مدت مادر، خونریزی شدید داخلی، مشکلات تنفسی و ایجاد مشکل در تنفس کودک، زایمان زودرس، ضربه به کودک در هنگام تولد و بسیاری از علل دیگر باعث اختلال در سیستم عصبی مغز می شود و کودک را عقب به دنیا بیاد بقیه ذهنی است.

عوامل موثر در عقب ماندگی پس از تولد نوزاد

عواملی که ممکن است پس از تولد اتفاق بیفتد و کودک را در معرض خطر عقب ماندگی ذهنی قرار دهد شامل مننژیت، برخی مسمومیت ها، ضربه به مغز کودک، کمبود غذا و سوء تغذیه، خستگی جسمی و روحی و برخی از مسائل بهداشتی و پزشکی ذکر شده است.

ویژگی های کودکان عقب مانده ذهنی

کودکان کم توان ذهنی در برابر هر تغییری مقاومت نشان می دهند، تمرکز کافی بر روی یک کار یا انجام آن کار ندارند، در درک مفاهیم مبهم و ناملموس، در بیان احساسات خود مشکل زیادی دارند. و در درک احساسات دیگران مشکل دارند و نمی توانند اطلاعات را طبقه بندی کنند یا اطلاعاتی را به خاطر بسپارند.

در این میان به والدین توصیه می شود برای پیشگیری از سندرم داون یا عقب ماندگی ذهنی و نظارت بر رشد ذهنی کودک، پس از تولد کودک خود را به طور مرتب نزد پزشک ببرند. این تست ها می تواند شامل یک سری سوالات ساده در مورد توانایی های کودک در انجام کارهای مختلف ساده روزانه باشد و انجام این تست ها برای پیشگیری از یک کودک عقب مانده ذهنی بسیار ضروری و ضروری است.

قبل از ازدواج لازم است خانواده ها در این زمینه آموزش کافی ببینند تا از تولد این فرزندان جلوگیری شود، خانواده ها از ازدواج های خانوادگی خودداری کنند و سن مادر برای بارداری نباید بیشتر از 35 سال باشد.

بهداشت دوران بارداری شامل پرهیز از اشعه، دارو، مصرف الکل، استعمال دخانیات، پرهیز از ضربه به معده مادر، تغذیه سالم و مناسب، جلوگیری از ابتلای مادر به هر گونه عفونت و … به شدت رعایت شود.

بروز و رنج عقب ماندگی ذهنی

عقب ماندگی ذهنی بیماری نیست که بتوان آن را با دارو درمان کرد. بهترین راه پیشگیری از این اختلال است. در صورت بروز، بهترین روش آموزش به کودک یا فرد کم توان ذهنی با آموزش صحیح کلامی، محیطی، ارتباطی و مهارت های اجتماعی و در صورت نیاز، آموزش فیزیوتراپی ویژه و آموزش مهارت های حرکتی و فیزیکی است. آن را سازگارتر کرد

روش های برخورد با کودکان کم توان ذهنی

در ابتدا لازم است او را همانطور که هست بپذیرید و اطلاعات خود را در رابطه با زندگی با یک عقب مانده ذهنی و جسمی افزایش دهید. در برخورد با او باید به گونه ای رفتار کرد که احساس نکند اعضای خانواده از داشتن او شرمنده یا ناراحت هستند. درست است که برخی از کودکان عقب مانده ذهنی احساسات دیگران را درک نمی کنند، اما تا حدودی احساسات منفی و رفتار بد را تشخیص می دهند.

به علایق و توانایی های او توجه کنید و با توجه و علاقه اش کارهای کوچک را یاد بگیرید و به او محول کنید. با این کار توانایی های او را افزایش خواهید داد. باید از طریق علایق و توانایی هایش به او آموزش داد تا بتواند در کارهای کوچک، ساده و پیش پا افتاده روزمره در حفظ خود با خانواده همکاری کند.

اگر عقب ماندگی ذهنی و جسمی کودک شدید نباشد و آسیبی به اطرافیان وارد نکند، کودکان عقب مانده ذهنی نباید از محیط های خانوادگی، طبیعی و اجتماعی جدا شوند.

باید از تحقیر و تنبیه این کودکان به شدت پرهیز شود. نه تنها هیچ یک از اعضای خانواده، بلکه هیچ شخص دیگری حق تحقیر، تنبیه و آزار این کودکان را ندارد. این کودکان به دلیل شرایط حساس جسمی و زندگی در معرض خطر هستند. رفتار بد را یاد گرفته اند و آن رفتار را به صورت جدی و خشن در جامعه نشان می دهند. اگر رفتار صحیح را یاد نگیرند ممکن است خطری برای جامعه محسوب شوند.

اگر اطلاعات مناسبی برای آموزش صحیح کودکان کم توان ذهنی ندارید و بهترین راه برخورد با این افراد را نمی دانید تا با توجه به محدودیت های یادگیری، بهترین نتیجه را داشته باشند، موثرترین راه این است. از مشاوران در این زمینه و همچنین سازمان بهزیستی یا خیریه های مربوطه کمک بگیرید.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا