بهداشت و درمان

عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن»/ هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد باشد

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، این روزها عرضه «قلیان اکسیژن» در برخی از کافی شاپ ها و قهوه خانه ها به سوژه داغ فضای رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شده است، موضوعی که ظاهرا طرح مطالعاتی وزارت بهداشت برای جایگزینی قلیان اکسیژنی. با قلیان است.

اما طبق اظهارات دکتر غلامرضا حیدری، مجری طرح مطالعاتی «قلیان اکسیژن»؛ این دستگاه هنوز تایید نهایی را دریافت نکرده است و نتایج بررسی ها ملاک تصمیم گیری در مورد آن خواهد بود، اما این طرح واکنش های گسترده ای را در پی داشته و کارشناسان به ویژه نسبت به آنچه «گاز خنده» (اکسید نیتروژن) نامیده می شود هشدار داده اند. و نسبت به سوء استفاده و آثار مخرب آن ابراز نگرانی کرده اند.

در همین راستا دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در گفت وگو با ایسنا، در خصوص طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن اظهار کرد: قلیان ها محل رشد میکروب ها و قارچ ها هستند و هر بسته باعث ایجاد یک قلیان می شود. مقدار زیادی قارچ و میکروب وارد قفسه سینه می شود. به همین ترتیب ورود هر جسم یا ماده خارجی به ریه باعث آزار و اذیت می شود.

وی با بیان اینکه ورود هر ماده شیمیایی به بدن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، تصریح کرد: هر ترکیبی از مواد شیمیایی که از طریق سیگار، قلیان و حتی هوای آلوده وارد بدن شود ممکن است در آینده باعث ایجاد سرطان یا سایر بیماری ها شود. من معتقدم وزارت بهداشت نباید در طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن دخالت کند.

رئیس جامعه پزشکان داخلی درباره استفاده از نمونه های انسانی در طرح های تحقیقاتی گفت: هر کار تحقیقاتی باید با رضایت مردم انجام شود و اول از همه روی نمونه های حیوانی استفاده شود. پس از انجام مطالعات بر روی نمونه حیوانی و اثبات مضر نبودن ماده آزمایش شده، می توان طرح مطالعه را روی نمونه انسانی انجام داد. انجام یک کار تحقیقاتی به طور مستقیم بر روی نمونه انسانی از نظر اخلاقی صحیح نیست.

خسرونیا گفت: زمانی که پروژه تحقیقاتی را شروع می کنیم باید روی اخلاق پزشکی تمرکز کنیم. عوارض مصرف قلیان اکسیژنی هنوز مشخص نیست و ممکن است تا یک ماه آینده یا حتی چند سال آینده عوارض مصرف این قلیان ظاهر شود. با توجه به نامشخص بودن عوارض مصرف این قلیان، اجرای این طرح مطالعاتی در 10 استان کشور اشتباه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا