اخبار سلامت

عوارض مواجهه طولانی با پرتوهای فرابنفش/ کارگران در معرض خطرند

عباس شاهسونی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، با بیان اینکه طول موج پرتوهای فرابنفش در محدوده 100 تا 400 نانومتر است، اظهار داشت: زمانی که افراد در معرض نور خورشید قرار می گیرند در معرض اشعه ماوراء بنفش نیز قرار می گیرند، بنابراین تصمیمی که باید گرفته شود توصیه می شود قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش دهید.

وی افزود: محدوده 100 تا 280 نانومتر یا UVC که خطرناک ترین نوع اشعه ماوراء بنفش است کاملاً توسط لایه اوزون کنترل می شود و بنابراین در کشورمان مشکلی با این نوع پرتوها نداریم. اشعه UVB تا 90 درصد حذف می شود، اما اشعه UVA به طور کامل از لایه اوزون عبور می کند و انسان عمدتا در معرض UVA قرار دارد.

اثرات قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید

شاهسونی ادامه داد: اشعه UVB باعث آفتاب سوختگی می شود اما اثرات نور خورشید بیشتر مربوط به UVA است که به قسمت های عمیق تری از پوست وارد می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث سرطان پوست، پیری زودرس پوست، آب مروارید و اختلال در سیستم ایمنی و سرکوب آن می شود. البته قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش به مدت یک ساعت یا یک روز نمی تواند مشکلی ایجاد کند، اما به طور کلی توصیه می شود افراد در معرض نور خورشید قرار نگیرند.

مردم نباید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از خانه خارج شوند

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت درباره راه های جلوگیری از آسیب به بدن در اثر اشعه ماوراء بنفش گفت: قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید از ساعت 10 تا 16 به حداقل برسد. از شلوار بلند، کرم ضد آفتاب با SPF بالای 30 و عینک آفتابی مناسب و استاندارد استفاده کنید.

وی تصریح کرد: گزارش سازمان جهانی بهداشت می گوید از هر سه مرگ، یک مورد مرگ ناشی از سرطان پوست غیر ملانومی است که در اثر کار زیر نور خورشید رخ می دهد و باعث 190 هزار سال تلفات جانی می شود و از هر چهار کارگر، یک نفر. در معرض سطوح خطرناک اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد. دارد.

اشعه ماوراء بنفش عامل 1.5 میلیون سرطان پوست در جهان است

وی تصریح کرد: اشعه ماوراء بنفش سالانه بیش از 1.5 میلیون سرطان پوست در جهان ایجاد می کند و در کشور ما نیز بر اساس آخرین گزارش ملی برنامه ملی ثبت سرطان، سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران است، اما باید توجه داشت که قرار نیست یکباره اتفاق بیفتد. قرار گرفتن در معرض این اشعه می تواند باعث سرطان پوست یا آب مروارید شود، اما قرار گرفتن در معرض طولانی مدت باعث این موضوع می شود.

محدوده خطر اشعه ماوراء بنفش

شاهسونی افزود: برای اندازه گیری میزان پرتوهای فرابنفش شاخصی به نام UV Index تعریف شده است که ابزاری است که باعث افزایش آگاهی در مواجهه با این اشعه ها می شود. شاخص UV باید به صورت روزانه گزارش شود و دامنه آن از صفر تا بالای 11 است.

وی افزود: طی چند روز آینده پیش بینی می شود این شاخص در تهران به عدد 9 و در اهواز به عدد 10 و 11 برسد. حداکثر این شاخص بین ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر است.

کشاورزان و کارگران گروه های در معرض خطر اشعه ماوراء بنفش

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت تاکید کرد: آنچه مهم است این است که افرادی که در فضای باز مشغول به کار یا فعالیت هستند باید حضور خود را در زیر نور خورشید کاهش دهند. در این میان افرادی مانند کارگران ساختمانی و صنعتی، کشاورزان و… به دلیل قرار گرفتن در معرض زیاد نور خورشید در معرض خطر بیشتری قرار دارند و به همین دلیل باید از کلاه لبه دار، ضد آفتاب با spf بالای 30، آفتابگیر، لباس آستین بلند و عینک آفتابی استفاده کنند. . قرار گرفتن آنها در برابر نور خورشید را کاهش دهید.

انتهای پیام/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا