سلامت خانواده

عوارض مصرف نادرست مکمل های استروئیدی – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید آراسته فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان گفت: تستوسترون این هورمون اصلی در مردان است که در ایجاد و حفظ خصوصیات جنسی آنها نقش دارد. شکل ساخته شده یا مصنوعی این هورمون، استروئیدها آنابولیک و در مواردی که نقص واقعی و طبیعی در تولید این هورمون وجود داشته باشد، در حوالی بلوغ یا بعد از آن، ممکن است توسط پزشک متخصص به صورت درمانی تجویز شود.

وی در ادامه به مصرف نامناسب این هورمون اشاره کرد و توضیح داد: متأسفانه در سال های اخیر از آن استفاده می شود. نامناسب از جانب استروئیدها آنابولیک به خصوص در مردانی که ورزش های بدنسازی انجام می دهند رایج است. دلیل استفاده استروئیدها آنابولیک در این موارد باعث افزایش حجم ماهیچه یا عضله سازی و افزایش قدرت عضلانی می شود. اما این عضله سازی با عوارض جانبی جدی همراه است که ممکن است دائمی و غیر قابل برگشت باشد.

این متخصص اورولوژی عوارض جانبی مکمل ها را برشمرد استروئیدگفت: استفاده کن خارج از محل از جانب استروئیدها آنابولیک این بیماری با عوارض متعددی از جمله مشکلات پوستی، افزایش فشار خون، افزایش سطح چربی خون به ویژه کلسترول، اختلالات کلیوی، اختلالات کبدی و افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها همراه است. علاوه بر این، مصرف این مکمل ها عوارض جدی برای عملکرد جنسی و باروری مردان دارد.

وی تصریح کرد: در حالت طبیعی یک سیستم هورمونی در بدن وجود دارد که مقدار مناسبی تولید می کند تستوسترون و اسپرم به بیضه منتهی می شود. مصرف استروئیدها آنابولیک این امر نظم هورمونی را به هم می زند و باعث چرخه تولید می شود تستوسترون و روند اسپرم زایی دچار اختلالات جدی و گاه غیرقابل جبران خواهد شد. در واقع این استروئیدها آنابولیک آنها می توانند بر تولید اسپرم هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی تأثیر بگذارند، یعنی تعداد اسپرم را حتی تا حدی کاهش دهند. آزواسپرمی یا عدم تولید اسپرم و شاخص های کیفی مانند شکل و حرکت طبیعی اسپرم را کاهش دهد.

یکی از اعضای تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا یادآور شد: اگرچه در بسیاری از موارد با قطع به موقع مصرف این محصولات و درمان مناسب می توان این عوارض را برطرف کرد، اما گاهی ممکن است این عوارض به طور کامل درمان نشوند و یا کاملا غیر قابل برگشت باشند. . در واقع، حدود 20 درصد از مردم ممکن است استفاده کنند نامناسب این مکمل ها به طور کامل و غیر قابل برگشت تولید اسپرم را مختل می کند (آزواسپرمی) تبدیل شود

فرمود: پس استروئیدها آنابولیک فقط در موارد بسیار محدود و با نظر پزشک متخصص قابل تجویز می باشد و ورزشکاران عزیز باید نسبت به مفاد مکمل های بدنسازی آگاهی کامل و هوشیار داشته باشند و بدانند مصرف مکمل هایی که باعث عضله سازی سریع و غیرعادی می شود می تواند به ضرر آنها تمام شود. ناباروری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا