بارداری

عوارض قرص اورژانسی در شیردهی چیست؟

قرص اورژانسی چیست؟

قرص های ضد بارداری یک روش اورژانسی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته است که باید 3 تا 5 روز پس از رابطه جنسی مصرف شود. این قرص ها حاوی هورمون هایی هستند که از لقاح تخمک و اسپرم جلوگیری می کنند و از بارداری جلوگیری می کنند. به طور کلی، هر چه فاصله زمانی بین مصرف این قرص ها و رابطه جنسی کمتر باشد، اثربخشی آنها بیشتر خواهد بود.

اگرچه استفاده از این قرص ها در بیشتر موارد موثر است، اما پزشکان توصیه می کنند که از این روش به عنوان یک روش قطعی و دائمی برای جلوگیری از بارداری استفاده نکنید. همچنین در صورت شیردهی حتما قبل از مصرف از عوارض قرص اورژانسی در دوران شیردهی مطلع شوید. در نتیجه اگر به دنبال پیشگیری از بارداری هستید با پزشک خود مشورت کنید و به سراغ روش های دیگر بروید. اگر به دنبال متخصص زنان هستید به سایت درمانکده مراجعه کنید.

انواع قرص های اورژانسی چیست؟

انواع مختلفی از قرص های اورژانسی در بازار دارویی موجود است. در زیر تعدادی از رایج ترین این قرص ها را معرفی می کنیم:

قرص لوونورژسترل (LevonorgknT estrel)

قرص لوونورژسترل یکی از پرمصرف ترین قرص های ضد بارداری است که از بارداری ناخواسته جلوگیری می کند. این قرص ها حاوی پروژسترون هستند و عملکرد آنها به دو صورت انجام می شود. به این ترتیب استفاده از لوونورژسترل نه تنها از آزاد شدن تخمک جلوگیری می کند، بلکه از ورود تخمک بارور شده به رحم جلوگیری می کند و در نتیجه از بارداری جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده است که عوارض جانبی این قرص ها در مقایسه با سایر محصولات کمتر است.

قرص اولیپریستال

الا و الاوان نام های دیگر اولین لوح های پریستال هستند. این دارو فقط با تجویز پزشک قابل تهیه است. علاوه بر این با جلوگیری از تشکیل جنین از بارداری ناخواسته جلوگیری می کند.

قرص LD و HD

از دیگر قرص های اورژانسی می توان به قرص های LD و HD اشاره کرد که اثرات ضعیف تری نسبت به سایر محصولات دارند. به همین دلیل است که این مدل از قرص ها در هر بار بیش از 2 دوز استفاده می شود. قرص HD باید 2 بار بعد از رابطه جنسی و 2 بار بعد از 12 ساعت مصرف شود. همچنین 4 قرص LD بلافاصله بعد از رابطه جنسی و 4 قرص دیگر 12 ساعت بعد از رابطه جنسی مصرف شود.

عملکرد و نحوه مصرف قرص های اورژانسی

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که چگونه این قرص ها از بارداری جلوگیری می کنند؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، این قرص ها حاوی هورمون هایی هستند که با تاخیر در تخمک گذاری یا جلوگیری از لقاح اسپرم با تخمک از بارداری جلوگیری می کنند. البته مراقب باشید اگر تخمک قبلاً توسط اسپرم آزاد و بارور شده باشد، قرص های اورژانسی دیگر تاثیری ندارند.

همچنین فراموش نکنید که قرص های ضد بارداری فقط از بارداری ناخواسته جلوگیری می کنند و کمکی به پیشگیری از انتقال عفونت های مقاربتی نمی کنند. بنابراین در رابطه جنسی حتما نکات بهداشتی را رعایت کنید. علاوه بر این، اگر چندین شریک جنسی دارید، حتما واکسن بزنید تا از بیماری های مقاربتی جلوگیری کنید.

نحوه مصرف این قرص ها بسیار ساده است. قرص ها را فقط باید در دوره طلایی مصرف کنید. وقتی از زمان طلایی صحبت می کنیم، منظورمان بعد از رابطه جنسی محافظت نشده است.

زمان مصرف قرص اورژانسی است

همانطور که در بالا گفتیم، زمان مصرف این قرص ها بلافاصله پس از رابطه جنسی محافظت نمی شود. اگر فراموش کردید، می توانید آنها را 3 تا 5 روز پس از مقاربت مصرف کنید. با این حال، هر چه زودتر قرص ها را مصرف کنید، شانس بیشتری برای جلوگیری از بارداری دارید و قرص ها موثرتر خواهند بود. همچنین می توانید در شرایط زیر به سراغ قرص های اورژانسی بروید:

  • پاره شدن کاندوم در حین مقاربت
  • قرار گرفتن در معرض تجاوز جنسی
  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
  • مصرف آنتی بیوتیک پس از مصرف قرص های ضد بارداری

عوارض قرص های اورژانسی در شیردهی

موضوعی که شاید برای خیلی ها سوال باشد استفاده از قرص های اورژانسی در دوران شیردهی است. عوارض قرص های اورژانسی در شیردهی چیست؟ آیا خوردن این قرص ها در این مدت جایز است؟

اگرچه استفاده از قرص های ضد بارداری در دوران شیردهی مشکلی ایجاد نمی کند، اما باید به این نکته توجه کنید که مادر با شیردهی مقداری از هورمون های موجود در قرص را به نوزاد منتقل می کند. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که برای احتیاط 1 هفته پس از مصرف قرص های ضد بارداری به نوزاد شیر ندهید و از مکمل های جایگزین استفاده کنید تا جان نوزاد تهدید نشود.

چه کسانی نباید از قرص اورژانسی استفاده کنند؟

مصرف این قرص ها برای اکثر افراد مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، برخی از افرادی که حساسیت دارند یا از داروهای خاصی استفاده می کنند، نمی توانند همزمان از این قرص استفاده کنند. همچنین مطمئن شوید که زنان باردار نباید از قرص های اورژانسی استفاده کنند. این امر خطر از دست دادن جنین و آسیب به مادر را افزایش می دهد. از جمله داروهایی که با قرص های ضد بارداری تداخل دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیر خار
  • داروهای ضد صرع و سل
  • داروهایی که اسیدیته معده را کاهش می دهند مانند امپرازول
  • آنتی بیوتیک های خاص، از جمله ریفامپیسین و ریفابوتین

از عوارض مصرف قرص های ضد بارداری می توان به حالت تهوع، درد سینه، مشکلات عصبی و روانی، سردرد، درد شکم، سرگیجه، مشکلات پوستی و اختلالات سیکل قاعدگی اشاره کرد.

عوارض قرص های اورژانسی در شیردهی چیست؟

حرف پایانی

همانطور که مشاهده کردید، قرص های اورژانسی یک روش موقت برای جلوگیری از بارداری هستند. به این قرص ها به عنوان یک راه قطعی و دائمی برای جلوگیری از بارداری نگاه نکنید و به یاد داشته باشید که فقط 2 تا 3 بار در سال مجاز به استفاده از آنها هستید. همچنین اگر پس از مصرف قرص ها همچنان مشکوک به بارداری هستید، بهتر است از متخصص زنان کمک بگیرید. بد نیست بدانید که این قرص ها تنها 75 درصد احتمال بارداری را کاهش می دهند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت درمانکده مراجعه کنید. می توانید مشاوره صوتی، تصویری و متنی را به صورت آنلاین از پزشکان حاضر در کلینیک دریافت کنید. علاوه بر این، در قسمت مجله سایت به آخرین مطالب پزشکی دسترسی خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا