سلامت خانواده

عوارض خطرناک مصرف بیش از حد یک ویتامین بسیار توصیه شده

به گزارش خبرآنلاین، ایرانی ها عادت و علاقه عجیبی به مصرف خودسرانه ویتامین ها و مکمل ها دارند. این در حالی است که به گفته کارشناسان کمتر از 20 درصد ایرانیان نیاز به مصرف مکمل دارند.

آمارها حاکی از آن است که بیش از 80 درصد مردم ایران دچار کمبود ویتامین D هستند و برای جلوگیری از عوارض و بیماری‌های ناشی از کمبود آن مانند پوکی استخوان، درد و ضعف عضلانی، عفونت‌های مکرر، مشکلات گوارشی مانند یبوست، ریزش مو و … باید این ویتامین را مصرف کنند. احساس افسردگی و … نباشید اما این دلیل نمی شود که خودسرانه و با هر دوزی که تعیین می کنیم این ویتامین را مصرف کنیم.

خیلی ها فکر می کنند چون ویتامین ها دارو محسوب نمی شوند خطری ندارند و اگر بیش از نیازشان مصرف شود بدن آنها را دفع می کند، اما موضوع اینجاست که برخی از ویتامین ها نه تنها از بین نمی روند بلکه رسوب می کنند. بدن و اولین آسیب را به کلیه ها و کبد وارد می کنند. یعنی دو عضو حیاتی بدن. مصرف بیش از حد برخی داروها حتی می تواند منجر به برخی اختلالات روانی مانند افسردگی شود. بنابراین بهتر است حتی در مصرف ویتامین خوش ظاهری مانند D نیز احتیاط کنید.

کارشناسان می گویند حتی اگر نیاز به مصرف ویتامین D دارید، باید توسط پزشک تجویز شود. زیرا بدن هر فرد متفاوت است و مثلاً اگر هفته ای یکبار نیاز به مصرف این ویتامین دارید، ممکن است دوست شما ماهی یک بار به این ویتامین نیاز داشته باشد.

تنها 20 درصد از مردم ایران به مکمل نیاز دارند

متاسفانه ایرانی ها عادت و علاقه عجیبی به مصرف خودسرانه ویتامین ها و مکمل ها دارند. این در حالی است که به گفته کارشناسان کمتر از 20 درصد ایرانیان نیاز به مصرف مکمل دارند.

با توجه به اینکه مکمل‌ها و ویتامین‌ها از محصولات بهداشتی فرابورس هستند و افراد می‌توانند بدون نسخه از داروخانه‌ها آن‌ها را تهیه کنند، مصرف این ویتامین‌ها در ایران در دهه اخیر بسیار افزایش یافته و از استانداردهای جهانی فراتر رفته است.

ویتامین D مانند بسیاری از ویتامین‌های دیگر برای بدن بسیار ضروری است و تامین کافی آن به تقویت ایمنی و محافظت از بدن در برابر پوکی استخوان و سرطان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عفونی و بیماری‌های خودایمنی کمک می‌کند. عوارض جسمی و حتی روحی فراوانی مانند ضعیف شدن استخوان ها، ضعف عضلانی، افسردگی و … را به همراه دارد.

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که به جذب کلسیم از غذا کمک می کند و در واقع جذب کلسیم یکی از مهمترین وظایف ویتامین D است. اما مصرف بی رویه و خودسرانه آن می تواند منجر به افزایش سطح کلسیم خون شود که منجر به افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه و آسیب به سلول های کلیه.

ویتامین D در بدن رسوب می کند!

کمبود ویتامین D مختص ایران نیست و یک مشکل جهانی است. بیش از نیمی از جمعیت جهان به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی کنند، در ایران آمارها نشان می دهد که حدود 80 درصد مردم ایران دچار کمبود ویتامین D هستند و یا ویتامین D کافی دریافت نمی کنند و تامین این ویتامین از طریق قرص و در در برخی موارد آمپول می شود تا بدن دچار کمبود نشود.

دکتر احسان شعیشته، پزشک عمومی در این باره به همشهری آنلاین می گوید: جهانی بودن مشکل کمبود ویتامین D نباید ما را به مصرف خودسرانه این ویتامین وادار کند. بالاخره دارو یک فرآورده شیمیایی است و زیاده روی در مصرف آن باعث رسوب آن در بدن و آسیب به اندام هایی مانند کبد، کلیه، قلب و عروق می شود.

عوارض خطرناک مصرف زیاد ویتامین D

ویتامین های محلول در چربی را نمی توان به راحتی از بدن دفع کرد. ویتامین D یکی از این ویتامین هاست. دکتر شایسته می گوید: اگر میزان این ویتامین در بدن بیش از حد طبیعی باشد، می تواند عوارض مختلفی ایجاد کند. عوارضی مانند هایپرویتامینوز D که اثرات خطرناکی بر سلامت بدن دارد. یکی از این عوارض هیپرکلسمی یا افزایش سطح کلسیم خون است. در واقع، سطوح بالای ویتامین D می تواند جذب بیش از حد کلسیم از روده ها را تحریک کند که منجر به هایپرکلسمی می شود. هیپرکلسمی نیز علائم خاص خود را دارد که عبارتند از: ضعف و خستگی، حالت تهوع و استفراغ، یبوست، بی اشتهایی، تشنگی زیاد، تکرر ادرار، دردهای استخوانی و عضلانی و ….

به گفته این پزشک عمومی، تشکیل سنگ کلیه، نارسایی کلیه، آسیب کبدی، مشکلات قلبی عروقی، کلسیفیکاسیون بافت های نرم مانند رگ های خونی، قلب و ریه، مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست و در برخی موارد مسمومیت از جمله این موارد است. سایر عوارض مصرف زیاد و نادرست ویتامین D هستند.

هیچ مکملی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید

دکتر ایرج خسرونیا متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد در این باره به همشهری آنلاین گفت: مصرف زیاد و طولانی مدت برخی داروها مانند ویتامین D باعث ایجاد ناراحتی در دستگاه گوارش، بیماری های کبدی مانند کبد چرب و بیماری های کلیوی مانند می شود. به عنوان سنگ کلیه، و حتی می تواند منجر به سنگ کلیه شود. منجر به مسمومیت فرد شود. بنابراین مصرف هیچ مکملی بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

دکتر خسرونیا تاکید می کند: میزان ویتامین D مورد نیاز هر فردی با فرد دیگر بسته به سن، کمبود آن در بدن و… متفاوت است و همه افراد نمی توانند و نباید یک دوز از آن را مصرف کنند.

این فوق تخصص گوارش و کبد می گوید: برای اینکه بدانیم بدن ما به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد و روزانه چقدر باید از این مکمل استفاده کنیم، ابتدا باید آزمایش خون بدهیم و نتیجه آزمایش را به پزشک نشان دهیم تا در مورد آن تصمیم گیری کند. دوز مورد نیاز بگیر و نظر بده

دلیل علاقه ایرانیان به مصرف خودسرانه

مصرف زیاد مکمل ها در ایران در مقیاس جهانی موضوعی است که مسئولان و کارشناسان مختلف نسبت به آن هشدار داده اند. کارشناسان بر این باورند که جدای از بحث فرهنگی که در این موضوع خالی از تاثیر نیست، دلایل دیگری نیز برای مصرف خودسرانه ویتامین ها در ایران وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از؛

دسترسی آسان به دارو در ایران: داروها و ویتامین ها به راحتی از داروخانه ها در دسترس هستند. این موضوع باعث می شود افراد بدون مشورت با پزشک خودسرانه از آن استفاده کنند.

هزینه های بالای درمان: هزینه های بالای ویزیت و درمان های پزشکی بسیاری از افراد را به سمت خوددرمانی و مصرف خودسرانه سوق می دهد.

جهل عمومی: بسیاری از افراد از خطرات و عوارض مصرف خودسرانه داروها آگاهی ندارند و فکر می کنند ویتامین ها هیچ خطر و عارضه ای ندارند.

تجربیات گذشته: اگر فردی در گذشته با یک داروی خاص بهتر شده باشد، ممکن است به اشتباه فکر کند که می تواند از همان دارو برای مشکلات مشابه در آینده استفاده کند.

به تجربه دیگران اعتماد کنید: برخی از افراد به توصیه های دوستان و آشنایان اعتماد می کنند و به جای مراجعه به پزشک، داروهای تجویز شده دیگران را مصرف می کنند.

دکتر شایسته به عنوان یک پزشک عمومی می گوید: افزایش آگاهی مردم از مضرات مصرف خودسرانه داروها از طریق رسانه ها می تواند به کاهش مصرف خودسرانه مکمل ها کمک کند. از سوی دیگر نظارت دقیق‌تر بر فروش داروها و ویتامین‌ها و اطمینان از نیاز به نسخه پزشک برای خرید بسیاری از آنها می‌تواند مؤثر باشد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا