سلامت خانواده

عوارض باورنکردنی مسواک نزدن

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد بزرگسالانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری های مربوط به دهان و دندان هستند، بیش از سایرین در معرض تغییرات مغزی مرتبط با زوال شناختی هستند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: این تحقیق بررسی کرد که آیا مشکلات دهان مانند پریودنتیت (بیماری لثه) و از دست دادن دندان می تواند خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند سکته مغزی، آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را افزایش دهد یا خیر.

به گزارش Science Alert، تحقیقات جدید در ژاپن نشان می دهد که بین بیماری لثه و زوال عقل و کوچک شدن مغز در هیپوکامپ (منطقه کلیدی برای حافظه که اغلب تحت تأثیر بیماری آلزایمر قرار می گیرد) ارتباط وجود دارد. این امر بر اهمیت بهداشت دهان و دندان برای سلامت مغز تاکید می کند. این یک نتیجه قابل توجه است، اما این اولین بار نیست که چنین ارتباطی کشف می شود.

مطالعه ای که در آمریکا بر روی بیش از 40000 بزرگسال ثبت نام شده در پروژه تحقیقاتی “Biobank” در انگلستان انجام شد، نشان داد که به نظر می رسد بهداشت ضعیف دهان عامل خطر اصلی سکته مغزی و زوال عقل باشد. در سال 2019، مجموعه دیگری از محققان نیز به این نتیجه رسیدند که به طور کلی، یافته های تجربی نشان می دهد که ارتباط بین سلامت دهان و مسائل شناختی را نمی توان دست کم گرفت.

تحقیقات قبلی همچنین مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان مانند بیماری لثه، از دست دادن دندان، عادات نامناسب مسواک زدن و ایجاد پلاک را با افزایش خطر سکته مغزی و عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا مرتبط کرده است.

بر اساس گزارش مرکز دندانپزشکی گودمن، با توجه به اینکه نتایج تحقیقات مختلف حاکی از آن است که بیماری های دهان و دندان می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت سایر اندام های بدن داشته باشد و یکی از راه های بهبود وضعیت سلامتی مسواک زدن دهان و دندان برای دانستن فواید شگفت انگیز مسواک زدن برای پیشگیری از یک سری بیماری ها ضروری است.

لثه های سالم تر: دهان شما یک میکروبیوم پیچیده است که حاوی گونه های زیادی از باکتری ها است. این محیط حاوی باکتری های خوبی است که به هضم غذا کمک می کنند و باکتری های بالقوه مضری که مسئول عفونت و بیماری هستند. مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن باعث کاهش باکتری های مضر در دهان می شود. اگر بهداشت دهان و دندان خود را نادیده بگیرید، باکتری های مضر می توانند در دهان شما تکثیر شوند. اگر این اتفاق بیفتد، ماده ای به نام پلاک روی دندان شما تشکیل می شود.

کاهش خطر حمله قلبی: متأسفانه، باکتری ها همیشه در دهان شما باقی نمی مانند. در عوض، آنها می توانند توسط جریان خون در سراسر بدن پخش شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، باکتری‌ها می‌توانند از طریق جریان خون به قلب شما برسند و باعث باریک شدن شریان‌های ظریف شوند که می‌تواند شما را در معرض خطر حمله قلبی قرار دهد. در واقع، بیماری لثه می تواند خطر حمله قلبی را تا 50 درصد افزایش دهد. بنابراین رعایت بهداشت دهان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به موقع می تواند در کاهش خطر حمله قلبی موثر باشد.

ریه های سالم تر: این فقط باکتری های دهان و جریان خون نیستند که می توانند شما را در معرض خطر عوارض جانبی قرار دهند. همچنین ممکن است باکتری ها با استنشاق هوا از طریق دهان وارد ریه ها شوند. این می تواند منجر به عفونت های تنفسی، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه و ذات الریه شود. در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از این عوارض حاد ریوی پیشگیری کرد.

کمتر احتمال دارد به دیابت مبتلا شوید: دیابت نوع 2 یک اختلال قند خون بالقوه خطرناک است که می تواند باعث ناتوانی و حتی مرگ زودرس شود. مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری لثه 50 درصد بیشتر از افراد دارای لثه سالم در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. اما چرا این ارتباط؟ بیماری لثه باعث التهاب می شود که استفاده صحیح از انسولین را برای بدن سخت تر می کند. این وضعیت به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می شود. بنابراین توجه به مسواک زدن صحیح لثه ها هنگام تمیز کردن دندان بسیار مهم است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: بیماری لثه همچنین می تواند در بروز انواع خاصی از سرطان، به ویژه سرطان پانکراس نقش داشته باشد. محققان هنوز به طور کامل این ارتباط را درک نکرده اند، اما برخی معتقدند که این باکتری ممکن است باعث رشد سلول های سرطانی شود. البته احتمال ارتباط بین بیماری لثه و سایر انواع سرطان وجود دارد. اگر بیماری لثه دارید و همچنین سیگار می کشید، این خطرات می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. بنابراین مسواک زدن به خصوص مسواک زدن صحیح لثه ها می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر باشد.

کاهش احتمال ناباروری: اگر شما یک زن هستید، سلامت دهان و دندان شما می تواند بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد. در واقع، نتایج یک مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به بیماری لثه دو ماه بیشتر از زنان بدون این بیماری باردار می شوند. مردان نیز از این خطرات مستثنی نیستند. بیماری لثه و پوسیدگی دندان می تواند به سلامت اسپرم منجر شود. برای جلوگیری از این آسیب ها باید در هنگام شستن و مسواک زدن دندان ها به لثه ها توجه ویژه ای داشت.

موفقیت بیشتر در کاهش وزن: اگر به دنبال کمک اضافی برای کاهش وزن هستید، سعی کنید بهداشت دهان و دندان خود را بهبود بخشید. حفظ وزن سالم یک جنبه کلیدی از سلامت کلی است و می تواند خطر عوارض متعددی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش دهد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا