سلامت خانواده

علائم ویروسی که این روزها افراد زیادی را درگیر کرده است

به گزارش خبرآنلاین، هوای این روزهای کشور در بسیاری از نقاط گرم و طاقت فرسا است. در فصل تابستان به دلیل افزایش دمای هوا، احتمال مسمومیت غذایی زیاد است و کودکان به عنوان قشر آسیب پذیرتر هنگام مواجهه با آلودگی غذایی در تیررس مسمومیت ها قرار می گیرند.

سلامت نیوز در خبری نوشت: این روزها کودکان زیادی در فصل گرم سال دچار بیماری های ویروسی می شوند و والدین نگران بروز این بیماری و مبتلا شدن عزیزانشان هستند.

کودکان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا افرادی که در طول روز دچار اسهال می شوند. به طوری که بیش از 5-6 بار باشد و هر بار که حجیم و آبکی است به پزشک عمومی یا مراکز درمانی و اورژانس بیمارستان ها مراجعه کنند.

توجه! با توجه به ویروس و در راستای خوددرمانی، نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست. زیرا آنتی بیوتیک ها روی علائمی مانند اسهال و استفراغ اثر درمانی ندارند. به همین دلیل توصیه می کنیم در صورت احساس ناخوشی از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید و در اسرع وقت به دنبال درمان باشید.

آیا ویروس گوارشی مسری است؟

راه های انتقال ویروس گوارشی پیچیده نیست. به طوری که ویروس از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار، سطوح آلوده یا خوردن و آشامیدن غذا و آب آلوده به راحتی منتقل می شود.

بهترین راه درمان و پیشگیری از ویروس معده نوشیدن مقدار زیادی آب برای جبران کم آبی بدن، رعایت نکات بهداشتی و کنترل اسهال است. آنها ویروس معده جدیدی را می شناسند.

شایع ترین علائم این بیماری عبارتند از:

اسهال

استفراغ، حالت تهوع

درد دل

سپس

سردرد

درد بدن

بیماری های دستگاه گوارش یکی از بیماری های شایع تابستانی است

به منظور آشنایی با ویژگی های این بیماری، علائم و راه های مقابله با آن، با «محمد زنوزی راد» متخصص اطفال و دبیر انجمن علمی پزشکان اطفال ایران به گفت وگو نشسته ایم. در ادامه به توضیح این گفتگو می پردازیم. سوء هاضمه در میان کودکان شایع است و والدین نگران هستند. در مورد این بیماری و علائم آن توضیح دهید. ویژگی فصل گرم این است که بیماری های خاصی در این فصل رخ می دهد. این به دلیل تشنگی است که پیش می آید و بچه ها مجبور به نوشیدن آب می شوند و گاهی آب ناسالم می نوشند و بیماری شایع این فصل بیماری های گوارشی به ویژه اسهال و استفراغ است. ممکن است فقط به صورت اسهال و استفراغ یا تب و درد یا ترکیبی از اینها یا اشکال بسیار شدید باشد که علائم بالینی آن بسته به نوع ویروس یا میکروب ممکن است متفاوت باشد و نوع درمان بر اساس تصویر بالینی متفاوت است.

مهمترین راه پیشگیری از این بیماری چیست؟

برخی از اصول رایج برای پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد. اگر رعایت کنیم و آب آشامیدنی یا غذای ناسالم مصرف نکنیم، مهمترین اصل در پیشگیری از این بیماری است. در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و حساسیت بیشتری دارند، مهم ترین اقدام مصرف شیر مادر است. به طور قاطع می گویم کودکانی که توصیه می کنیم تا شش ماه اول تولد نوزاد فقط شیر مادر مصرف کنند تا آن دسته از کودکانی که از این طریق مصرف می کنند به هیچ عنوان دچار عفونت های گوارشی نشوند البته تا زمانی که زیرا فقط شیر مادر مصرف می شود. می خورند و این بر اساس خواص و کیفیت شیر ​​مادر است.

هنگام اسهال به کودکان چه بدهیم؟

زمانی که یک عامل خارجی وجود داشته باشد کودک می تواند بیمار شود. مانند دادن شیشه شیر به کودک یا دادن پستانک یا مصرف آب و غذای آلوده. گاهی اوقات وقتی به مادر می گوییم دستگاه گوارش فرزند شما عفونی شده است، مادر می گوید فرزند من هیچ چیز آلوده نخورده است. در حالی که کودکان عادت دارند انگشتان خود را بخورند یا اشیاء آلوده را در دهان خود بگذارند. اینها باعث انتقال آلودگی و ورود به دستگاه گوارش می شوند. این یک پیشگیری رایج است و درمان رایج آن تامین مایعات و املاح مورد نیاز بدن کودک به مقدار و تعادل لازم است.

ما توصیه می کنیم که وقتی کودک اسهال دارد، از نوشیدن آب ساده، نوشابه و چای خودداری کند. زیرا اینها تامین کننده آب هستند و برخی از آنها عوارض جانبی خاص دیگری دارند. مانند نوشابه هایی که حاوی مواد قندی هستند و اسهال را تشدید می کنند و تعادل آب و نمک را بر هم می زنند. چون کم آب هستند، کمبود آب و نمک وجود دارد. اگر آب خالی بنوشند نمک بدن تامین نمی شود و غلظت نمک کاهش می یابد و این کودکان دچار بی حالی و کاهش هوشیاری می شوند و در نهایت دچار تشنج می شوند.

بنابراین باید مایع مخصوص مصرف کنند. قبلا محلول “ORS” به صورت پودر بود و الان هم موجود است و برای دوره بعد از شیردهی توصیه می شود. در دوره شیرخوارگی به صورت محلول های آماده قابل استفاده است. همچنین می توانید از آب سیب یا آب هویج یا ترکیب هندی استفاده کنید. به طوری که آب خود را فیلتر کرده و استفاده می کنند. آب سیب اگر حاوی فیبر باشد می تواند مفید باشد. آب سیب طبیعی و آب هویج طبیعی نیز انرژی می دهد.

هیچ سرم، محلول یا غذایی کاملتر از شیر مادر نیست

این دو دارای مواد آنتی اکسیدانی هستند که سموم و اکسیدان های بدن را کاهش می دهند و آب و نمک بدن را تامین می کنند. علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. چیز دیگر درست کردن دوغ است. خوب است این کار را انجام دهید و به بچه های بالای یک سال دوغ بدهید. البته می توانند از شش ماهگی از آب میوه استفاده کنند و از یک سالگی به بعد از دوغ استفاده کنند. برای نوزادان توصیه می شود بر مصرف شیر مادر و تامین مایعات کافی تاکید شود. بعد از دوران شیردهی اگر مایع مناسب تهیه کنند از هر سرمی بهتر است. هیچ سرم، محلول و غذایی کاملتر از شیر مادر نیست. از جمله محلول های تامین کننده آب بدن کودکان مبتلا به اسهال، محلول های آماده «ORS» است که در داروخانه ها موجود است.

ما به والدین توصیه نمی کنیم که سرم های خانگی درست کنند. برخی از مردم نمک و شکر را ترکیب کرده و آب نمک درست می کنند. در حالی که ما آن را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم. زیرا اگر غلظت آن استاندارد نباشد می تواند مضر باشد. حال با توجه به فصل گرما

آیا این بیماری در بین کودکان شیوع پیدا کرده است؟

بله؛ با شروع فصل گرما، بیماری های اسهالی از حدود اردیبهشت شروع می شود و در تیرماه به اوج خود می رسد و تا مهر ادامه می یابد. ما هر سال یک پیک دوم داریم که در شهریور ماه است و به دلیل پیک سفر است. به طوری که مردم در مسیرهای مسافرتی غذای غیربهداشتی می خورند و در این زمان شبه وبا و التور زیاد داریم. با توجه به توضیحات شما باید توجه داشته باشیم که ویروس جدیدی نیست و فقط برای فصل گرما هست؟ فرقی نمی کند عامل بیماری زا یک ویروس جدید باشد، اما این وضعیت در فصل تابستان رخ می دهد. اگر غذا و آب سالم مصرف کنیم، نباید نگران ویروس جدید باشیم.

به کودکان مبتلا به مشکلات گوارشی آنتی بیوتیک ندهید

طول مدت این بیماری چقدر است؟

بستگی به میزان ویروس ها و میکروب های وارد شده دارد. دو نکته مهم وجود دارد: اول اینکه والدین باید نهایت دقت را داشته باشند و از مصرف آنتی بیوتیک ها که جایگاه چندانی ندارند خودداری کنند. در هر صورت، ما آنتی بیوتیک را در بیماری های گوارشی توصیه نمی کنیم. استفاده از آنها بسیار نادر است و ثانیاً سرم درمانی در این بیماری جایگاه چندانی ندارد.

به کودک تب دار هندوانه بدهید

کودکان در هنگام ابتلا به این بیماری چه میوه هایی بخورند؟ جدا از بحث آب و الکترولیت ها که گفتم هندوانه میوه ای کاملا سالم و خوب است. ماده قرمز آن یک ماده آنتی اکسیدانی بسیار مطمئن است و یکی از مواردی که برای بیماران تب دار توصیه می شود استفاده از حنا است.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا