سلامت خانواده

علائم وسواس نظافت / چه افرادی از وسواس شستشو رنج می برند؟

شقایق درویشی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علائم وسواس شستشو اظهار کرد: نظافت یکی از مسائلی است که برای همه افراد مهم است و از آن لذت می برند اما گاهی ممکن است این موضوع به یک اختلال و اجبار تبدیل شود. در واقع، شناخته شده ترین علامت OCD یا اختلال وسواس فکری اجباری، وسواس در شستشو، شستشو و نظافت بیش از حد و اجباری است.

وی با اشاره به اینکه شایع ترین علامت OCD شستشوی اجباری و زیاد است، افزود: افراد درگیر در این نوع OCD دائماً به پاکسازی اجباری روی می آورند و این افراد ممکن است برای جلوگیری از آسیب یا عفونت باشند. از طریق آلودگی به دیگران آسیب برسانید، این شستشو و تمیز کردن را انجام دهید یا افرادی هستند که پس از آلوده شدن احساس ناراحتی و نگرانی می کنند.

دکترای تخصصی روانشناسی و عضو سازمان روانشناسی و مشاوره ایران بیان کرد: برخی افراد ترس شدیدی از ابتلا دارند که ترس آنهاست. گرموفوبیا گفته می شود که این گونه افراد ممکن است از ابتلای دیگران نیز بترسند; وسواس آلودگی می تواند منجر به اجبار به نظافت شود، در واقع این افراد معتقدند که با تمیز کردن اشیا به ترتیب خاصی می توانند از آلودگی جلوگیری کنند و خود و دیگران را نجات دهند.

درویشی با بیان اینکه افرادی که وسواس زیادی به شستشو دارند برای انجام مراحل نظافت و انجام فعالیت ها با نظم خاصی نظم خاصی در نظر می گیرند، ادامه داد: ترتیب انجام فعالیت های تمیز کردن یک سطح برای این افراد به قدری مهم است که در صورت فراموشی انجام یک سطح. یکی از مراحل، فرآیند را از ابتدا شروع می کند و به طور معمول این مراحل هر روز یا هر بار که از آن سطح استفاده می شود، تکرار می شود.

وی با بیان اینکه افرادی که از آلودگی می ترسند شستشوی بیش از حد را انجام می دهند تا احساس تمیزی کنند و این عمل معمولاً شامل شستن زیاد یا مکرر دست ها و سطوح می شود، گفت: این گونه افراد پس از تمیز کردن دست ها، شیر آب را با دقت می بندند. دستگاهی برای جلوگیری از آلوده شدن مجدد دستان خود، همچنین چنین افرادی ممکن است در دوش گرفتن، مسواک زدن و خود تمیز کردن شدید عمل کنند.

یکی از اعضای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران با اشاره به اینکه افراد مبتلا به این وسواس ممکن است برای جلوگیری از تماس با آلاینده ها فعالیت هایی مانند استفاده از دستمال برای باز کردن درها انجام دهند، افزود: برخی افراد به دلیل اضطراب به خصوص آلاینده های احتمالی، ممکن است اقدام کنند. از رفتن به مکان‌های خاص و تعویض مکرر لباس‌ها در طول روز، جلوگیری از ورود افراد به فضاهایی که تمیز کرده‌اند و دوری از مکان‌ها یا افرادی که ممکن است آلوده باشند، از جمله علائم دیگر اختلال شستشو اجتناب کنید. در نظر گرفته شده است

درویشی با بیان اینکه وسواس فکری یا احساسی غیرارادی و آزاردهنده است که میل به نظافت را تحریک می کند، افزود: اضطراب غیر قابل تحمل یکی از عوارضی است که وسواس شستشو برای افراد به همراه خواهد داشت و این افراد برای رفع اضطراب به نظافت اجباری روی می آورند. . آنها به آن متوسل می شوند و ژنتیک، ساختار مغز و عوامل محیطی می تواند از جمله دلایلی باشد که باعث می شود مردم نسبت به شستشو وسواس پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا