سلامت خانواده

علائم نارسایی کلیه چیست؟

پیمان صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به علت نارسایی کلیه و علائم آن اشاره کرد و اظهار داشت: آسیب حاد کلیه مرحله ای از بیماری است که در کمتر از سه ماه اتفاق می افتد و در این حالت عملکرد کلیه به طور موقت از بین می رود و ممکن است بیمار نیاز به یک جلسه دیالیز دارد. به طور کلی، اکثر افراد مبتلا به آسیب حاد کلیه به طور کامل بهبود می یابند، اما اگر آسیب های متعدد و قابل توجهی به کلیه ها وارد شود، خطر نارسایی مزمن یا مداوم وجود دارد.

وی با بیان اینکه آسیب کلیه زمانی مزمن می شود که کلیه ها نتوانند به عملکرد طبیعی خود بازگردند، افزود: اگر بتوان گفت فردی دچار نارسایی مزمن کلیه شده است در صورتی که فرد حداقل سه ماه نارسایی را تجربه کرده باشد، افرادی که از بیماری مزمن رنج می برند. کلیه ها می توانند برای مدت طولانی زندگی عادی داشته باشند، اما برخی از افراد با کاهش مداوم توانایی کلیه در فیلتر کردن خون مواجه می شوند که در نهایت نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه دارند.

فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه اختلالات ایمنی، فشار خون، دیابت، ژنتیک و عفونت می تواند منجر به بیماری های مزمن کلیوی شود، تصریح کرد: در این بین کمبود آب بدن، فشار خون بسیار پایین، انسداد مجاری ادراری وجود دارد. . استفاده از مسکن های بدون نسخه، مصرف دارو، عفونت کلیه و از دست دادن خون قابل توجه می تواند منجر به نارسایی حاد کلیه شود.

صالحی با اشاره به اینکه دیابت، بیماری های ژنتیکی و عفونت مزمن از جمله عواملی است که می تواند منجر به نارسایی مزمن کلیه شود، ادامه داد: فرد زمانی دچار نارسایی حاد کلیه می شود که عاملی باعث توقف ناگهانی عملکرد کلیه شود و اگر عاملی باعث کندی و کندی شود. آسیب تدریجی به کلیه ها، نارسایی مزمن کلیه رخ می دهد.

وی با بیان اینکه گاهی افراد مبتلا به نارسایی کلیه علائمی ندارند، گفت: کاهش ادرار، داشتن مشکلات تنفسی، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی مداوم و درد قفسه سینه و در موارد بسیار حاد تشنج و کما می تواند از جمله علائم باشد. نارسایی کلیه در نظر گرفته شود.

فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه احتمال نارسایی کلیه در سالمندان بیشتر است، خاطرنشان کرد: استعمال دخانیات، چاقی، کهولت سن، استفاده مکرر از داروهای آسیب رسان کلیه، بیماری های قلبی، فشار خون و دیابت از جمله مواردی است. عواملی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به این بیماری را در افراد افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا