سلامت خانواده

علائم مسمومیت با الکل چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، رئیس اداره تجویز و مصرف فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به خطرات جدی مصرف مشروبات الکلی به ویژه انواع تقلبی و مصنوعی، نسبت به علائم مسمومیت با متانول هشدار داد. این مواد می توانند منجر به نابینایی و حتی مرگ شوند.

راضیه کشاورز ملکی رئیس اداره تجویز و مصرف فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش موارد مسمومیت با الکل در کشور تاکید کرد: مصرف مشروبات الکلی تقلبی به ویژه مشروبات حاوی متانول می تواند منجر به بروز مسمومیت های جدی شود. و خطرات تهدید کننده زندگی باشد

وی در ادامه توضیح داد: متانول نوعی الکل سمی است که در مشروبات الکلی قاچاق، ضدیخ و برخی حلال ها وجود دارد و می تواند در مدت زمان کوتاهی علائم اولیه مسمومیت را نشان دهد.

کشاورز ملکی درباره علائم مسمومیت با الکل گفت: علائم اولیه مسمومیت با متانول معمولا بین نیم تا چهار ساعت پس از مصرف ظاهر می شود و شامل تهوع، استفراغ، درد شکم، سردرد، گیجی و خواب آلودگی است. متاسفانه در این مرحله بسیاری از بیماران به پزشک مراجعه نمی کنند.

رئیس گروه تجویز و مصرف فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به علائم اصلی مسمومیت خاطرنشان کرد: ممکن است بین 6 تا 24 ساعت پس از مصرف مشروبات الکلی ظاهر شود. این علائم شامل اختلالات بینایی مانند تاری دید، تاری دید، تغییر در میدان دید، ترس از نور، دوبینی و حتی نابینایی کامل است.

وی هشدار داد: پس از 24 ساعت وضعیت بالینی فرد مسموم به شدت بدتر می شود و ممکن است به تشنج و کما منجر شود که در نهایت منجر به مرگ می شود.

کشاورز ملکی تاکید کرد: شناسایی سریع فرد مسموم بر اساس علائم بالینی و درمان فوری می تواند جان فرد را نجات دهد. بنابراین در صورت مشاهده علائم اولیه در فردی که با الکل یا متانول تماس داشته است، لازم است در اسرع وقت به مراکز درمانی منتقل شود.

وی در پایان بر رعایت قوانین شرعی و قانونی در کنار آگاهی از مضرات مصرف مشروبات الکلی تاکید کرد و گفت: مصرف مشروبات الکلی نه تنها غیرقانونی است، بلکه سلامت جسمی و روحی افراد را به شدت تهدید می کند. به دلیل خطرات جدی مانند نابینایی و مرگ، توصیه می شود افراد از مصرف هر گونه مشروبات الکلی به ویژه انواع تقلبی و غیر استاندارد خودداری کنند.

رئیس اداره تجویز و مصرف فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو افزود: اگر فردی در 72 ساعت گذشته مشروبات الکلی مصرف کرده است، بهتر است برای اطمینان از عدم بروز مشکل جدی به مراکز درمانی مراجعه کند. مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی می تواند منجر به عوارض جبران ناپذیری مانند نابینایی و مرگ شود.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا