سلامت خانواده

علائم سل چیست؟ + راه های تشخیص و پیشگیری از عفونت

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «سل» یک بیماری عفونی واگیردار است که توسط میکروبی میله ای شکل به نام «باسیل سل» ایجاد می شود. این بیماری می تواند به هر قسمت از بدن انسان مانند استخوان، مفاصل، مغز، کلیه و پوست حمله کند. اما به دلیل نیاز و علاقه زیاد این میکروب به اکسیژن، در 80 درصد موارد ریه ها را هدف قرار می دهد.

تخمین زده می شود که حدود یک چهارم جمعیت جهان به باکتری سل مبتلا هستند، اما تنها 5 تا 15 درصد از این افراد به سل فعال مبتلا می شوند، بقیه افراد مبتلا به سل بیمار نیستند و نمی توانند بیماری را منتقل کنند.

سالانه 10 میلیون نفر به سل مبتلا می شوند و اگرچه این بیماری قابل پیشگیری و درمان است، اما سالانه 1.5 میلیون نفر بر اثر بیماری سل جان خود را از دست می دهند که سل را به عنوان اولین قاتل عفونی در جهان تبدیل می کند.

سل عامل اصلی مرگ و میر افراد مبتلا به اچ آی وی و همچنین عامل اصلی مقاومت میکروبی است و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود نیمی از افراد مبتلا به سل در هشت کشور بنگلادش، چین، هند، اندونزی، نیجریه، پاکستان، فیلیپین و آفریقا در جنوب زندگی می کنند و سوء تغذیه، ایدز، فقر، دیابت و تنباکو از عوامل کلیدی در گسترش اپیدمی سل هستند.

آخرین آمار بیماری سل در ایران

بر اساس آمار وزارت بهداشت، مجموع موارد سل شناسایی شده در سال 1402 در کشور هفت هزار و 261 نفر بوده و در سال گذشته 57 درصد کل مبتلایان به سل در کشور را مردان و 24 درصد را غیرایرانی و اتباع تشکیل می دهند. نمودارهای موجود روند شناسایی سل در ایران را در سال های اخیر نشان می دهد.

علائم سل چیست؟

  • سرفه بدون خلط یا با بلغم
  • سپس
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن
  • خستگی
  • عرق شبانه
  • تنگی نفس و گرفتگی صدا
  • هموپتیزی
  • درد ستون فقرات

سل چگونه تشخیص داده می شود؟

قبل از انجام هر آزمایشی، پزشک مواردی مانند بررسی سابقه بیماری های قبلی و معاینه فیزیکی را انجام می دهد.

1. آزمایش خلط

از آنجایی که سل می تواند نهفته یا فعال باشد، تشخیص قطعی سل با استفاده از کشت خلط انجام می شود. دریافت نتایج این آزمایش چهار تا هشت هفته طول می کشد.

2. تست سل یا تست گوشته

تست پوستی سل که تست پوستی توبرکولین یا PPD نیز نامیده می‌شود، آزمایشی است برای تعیین اینکه آیا سیستم ایمنی فرد نسبت به باکتری‌هایی که باعث سل می‌شوند، پاسخ ایمنی ایجاد کرده است یا خیر.

این آزمایش شامل تزریق توبرکولین (عصاره ای ساخته شده از باکتری های کشته شده) به پوست است. حدود 48 تا 72 ساعت پس از تزریق، پوست از نظر تورم بررسی می شود. اگر بله، آزمایش مثبت تلقی می شود.

این آزمایش می تواند در افرادی که در حال حاضر مبتلا به سل هستند، افرادی که در گذشته در معرض آن قرار گرفته اند یا افرادی که واکسن سل دریافت کرده اند، مثبت باشد.

این آزمایش می تواند نتایج مثبت کاذب بدهد (به ویژه در افرادی که با واکسن سل واکسینه شده اند) و نتایج منفی کاذب در بیماران دچار نقص ایمنی رخ دهد.

3. آزمایش خون

ممکن است از آزمایش خون برای تایید یا رد کردن سل نهفته یا فعال استفاده شود. این آزمایش‌ها از فناوری پیشرفته برای اندازه‌گیری پاسخ سیستم ایمنی به باکتری سل استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، آزمایش PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) ممکن است برای شناسایی آنتی ژن های سطحی باکتری سل استفاده شود.

4. آزمایش های تصویربرداری ریه

آزمایش دیگر، عکس برداری با اشعه ایکس قفسه سینه و سی تی اسکن از ریه ها است که می تواند شواهدی از عفونت ریه را نشان دهد.

راه های پیشگیری از سل

تشخیص به موقع و درمان کامل بیماران موثرترین راه برای پیشگیری از ابتلای اطرافیان به سل تلقی می شود، در عین حال داشتن رفتارهای بهداشتی و بهداشتی زیر توسط بیماران به پیشگیری از این بیماری کمک می کند.

راه های پیشگیری از انتقال سل عبارتند از:

هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی را با دستمال بپوشانید

از تف و خلط روی زمین خودداری کنید

به اندازه کافی غذاهای سالم بخورید

تهویه مناسب محل زندگی و کار با هوای تازه

از کشیدن سیگار خودداری کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا