سلامت خانواده

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

محسن شریفی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سرطان روده بزرگ و علائم خطر این بیماری اظهار کرد: سرطان روده بزرگ از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است و تعداد موارد ابتلا به این بیماری در کشور رو به افزایش است و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز در حال افزایش است. در حال افزایش است. بزرگ به دلیل رکود غذا در روده بزرگ و تماس طولانی تر غذا با دیوار روده بزرگ، خطر ابتلا به سرطان روده کوچک بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه تشخیص سرطان روده بزرگ نسبت به سرطان روده کوچک آسانتر است، افزود: توجه به علائم اولیه این بیماری بسیار مهم است و خطر ابتلا به این بیماری در افراد بالای 45 سال بیشتر است، اما این بیماری در افراد زیر 45 سال نیز در مواردی که زمینه ژنتیکی وجود دارد دیده می شود.

فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: افرادی که بالای 45 سال سن دارند، حتی کمی خون دفع می کنند، قطر مدفوعشان تغییر می کند و باریک می شود، باید به پزشک مراجعه کنند، همچنین اگر الگوی اجابت مزاج افراد بالای 50 سال بوده است. تا اینجا عادی و با اسهال و یبوست درگیر نبوده اند اما اخیرا درگیر این مشکلات هستند باید به این موضوع توجه کنند و به پزشک مراجعه کنند.

شریفی ادامه داد: دردهای مبهم شکم به ویژه در ناحیه شکم، داشتن احساس تخلیه کامل مدفوع، کاهش اشتها یا کاهش وزن غیرطبیعی، کم خونی. توجیه و داشتن خستگی زودرس از دیگر نشانه های خطر ابتلا به این بیماری است که افراد باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

گفت: اگر شرایط درخواست برای کولونوسکوپی برای افراد بالای 45 سال در دسترس نیست، می توانند هر سال آزمایش خون مخفی مدفوع انجام دهند و سپس در صورت مثبت بودن نتیجه، کولونوسکوپی انجام دهد، اما به طور کلی اگر شرایط مردم برای انجام آن مهیا باشد کولونوسکوپیبهتر است افراد از سن 45 سال به بالا انجام دهند کولونوسکوپی هر 10 سال یک بار انجام دهید.

این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: در صورتی که زمینه ژنتیکی برای ابتلای افراد به این بیماری مهیا باشد باید هر پنج سال یکبار افراد مورد آزمایش قرار گیرند. کولونوسکوپی البته تکرار کن کولونوسکوپی زمانی ارزشمند است که پزشک مجرب باشد، دستگاه مورد استفاده صحیح باشد و روده بیمار کاملاً تمیز باشد، اما اگر هر یک از اینها معیوب باشد، ارزش دارد. کولونوسکوپی انجام شده کاهش می یابد و تکرار آن ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا