سلامت خانواده

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

پوریا عادلی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا گفت: سرطان کولورکتال (کولون)، سومین نوع سرطان شایع در مردان و چهارمین نوع سرطان شایع در زنان است و کارشناسان پیش بینی می کنند که در سال 2024 در ایالات متحده، 106590 مورد جدید سرطان روده بزرگ و 46220 مورد جدید سرطان وجود داشته باشد. سرطان روده بزرگ راست روده به روز رسانی

وی افزود: شیوع این بیماری در سالمندانی که عموما بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند، از دهه 80 به آرامی در حال کاهش بوده و در فاصله سال های 1390 تا 1398 هر سال حدود 1 درصد از میزان بروز آن کاسته شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران تصریح کرد: بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، شیوع سرطان کولورکتال در افراد کمتر از 55 سال، از اواسط دهه 1990 بین 1 تا 2 درصد در سال افزایش یافته است.

عادلی با بیان اینکه شایع ترین علائم سرطان است کولورکتال نارس بودن شامل تغییر در عادات روده مانند یبوست یا اسهال، درد شکم، خونریزی از راست روده و آن را دارای علائم کم خونی و فقر آهن می دانند، ادامه داد: تحقیقات جدید نشان می دهد که بیشترین افزایش موارد ابتلا به این بیماری در بین کودکان و نوجوانان به ویژه کودکان 10 تا 14 ساله مشاهده می شود.

وی گفت: برخی از عوامل خطر سرطان کولورکتال این بیماری شامل بیماری های التهابی روده، سابقه خانوادگی این بیماری و برخی سندرم های ژنتیکی است و در حالی که فرد نمی تواند کاری برای کاهش این خطرات انجام دهد، با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود می تواند خطر ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. جلوگیری کردن

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که می تواند خطر ابتلا به سرطان باشد کولورکتال ترک سیگار، کاهش مصرف الکل، حفظ وزن سالم، کاهش مصرف گوشت فرآوری شده، خوردن مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر و فعالیت بدنی را شامل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا