سلامت خانواده

علائم دیسک کمر و گردن چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، علی محمدی مقدم گفت: استفاده طولانی مدت نوجوانان و جوانان از سیستم های الکترونیکی مانند تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر باعث شده است که وضعیت و شکل ستون فقرات در درازمدت تغییر کند. و مهره های گردن تحت فشار هستند. البته این امر باعث کاهش سن کمردرد و فتق دیسک شده است به طوری که در چند سال اخیر شاهد شیوع این عارضه در بین افراد زیر 22 سال بوده ایم.

مهر در خبری نوشت: وی اظهار داشت: رفتارهای هیجان انگیزی مانند انجام حرکات ورزشی پویا بدون آمادگی و یا وزنه های سنگین در سالن های ورزشی باعث شده این روزها جوانان زودتر از سالمندان تحت عمل جراحی قرار گیرند.

محمدی مقدم با بیان اینکه فشارهای پایین ثابت می تواند باعث فتق دیسک شود. وی افزود: اعمال فشارهای کم اما مکرر مانند سال ها پشت میز نشستن یا استفاده زیاد از تلفن همراه می تواند به تدریج دیسک کمر را تحریک کند، بنابراین گاهی باید علت فتق دیسک را در سبک زندگی جستجو کرد، ممکن است فرد ساعت ها بدون آن سپری کند. ورزش و حرکت نشستن است، بنابراین نمی توان به طور قطعی گفت که علت بیرون زدگی دیسک تنها به بلند کردن اجسام سنگین محدود می شود.

وی استرس زیاد و افزایش سن را از دیگر علل دیسک کمر عنوان کرد و افزود: با افزایش سن دیسک مایع از دست می دهد و خشک می شود به این ترتیب دیسک اسفنجی فشرده شده و ممکن است حلقه شکسته و بیرون بزند. همچنین، از آنجایی که دیسک با فشار مداوم روی ستون فقرات در حال تحلیل رفتن است، هسته پالپوزوس (هسته داخلی) ممکن است به دلیل پارگی در حلقه (ناحیه حلقوی) از موقعیت طبیعی خود جابجا شود.

محمدی مقدم ادامه داد: هر کمردردی نشانه دیسک نیست، بلکه دردی که به ساق پا می رسد نیز مهم است. البته علائم دیسک کمر در پاها نیز بسیار متغیر است و حدود 30 علامت مختلف دارد که یکی از آنها احساس ضعف است. یا گرفتگی در پاها و به خصوص درد پشت زانو، بی حسی و ضعف عضلانی، گزگز و به خواب رفتن.

این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: کم تحرکی و ضعف عضلات کمر و شکم باعث ضعیف شدن دیسک می شود و تصادف و فشار روی اعصاب باعث کمردرد، پا درد و درد ران می شود.

وی گفت: جراحی و لیزر آخرین مرحله درمان فتق دیسک محسوب می شود. همیشه توصیه می شود افراد با استراحت و انجام برخی ورزش ها این عارضه را در منزل درمان کنند اما در صورت عدم امکان فیزیوتراپی و کاهش وزن برای افراد چاق توصیه می شود. در نهایت اگر این موارد به بیمار کمک نکرد، با روش های جراحی کمتر تهاجمی پیگیری می کنیم.

محمدی مقدم خاطرنشان کرد: کمردرد همراه با از دست دادن کنترل روده یا مثانه یکی از خطرناک ترین عوارض دیسک است که طی آن ریشه های عصبی در مهره های کمر فشرده شده و هر گونه احساس و حرکت را قطع می کند. اگر به پزشک مراجعه نکنید، می تواند منجر به فلج و از دست دادن کنترل کامل بر مثانه و روده شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا