سلامت خانواده

علائم بیماری پارکینسون چیست؟

علی قطبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیماری پارکینسون نوعی بیماری تحلیل برنده عصبی است و در این بیماری سلول های عصبی سیستم عصبی مرکزی اعم از مغز، نخاع و سایر اعصاب بدن از بین می روند. به دلایل مختلف و نمی تواند مانند قبل عمل کند. گاهی حتی توانایی های خود را به طور کامل از دست می دهند.

وی افزود: پارکینسون پس از آلزایمر دومین بیماری شایع در دسته بیماری های تهدید کننده و تخریب کننده سیستم عصبی است که یک بیماری مزمن محسوب می شود. این بیماری با گذشت زمان ایجاد می شود، علائم آن ظاهر می شود و حالت حمله ندارد، همچنین پارکینسون پیشرونده و تدریجی است و با گذشت زمان بر شدت بیماری افزوده می شود.

مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون با بیان اینکه علائم بیماری پارکینسون برای هر فردی می تواند متفاوت باشد، تصریح کرد: علائم اولیه این بیماری ممکن است خفیف بوده و مورد توجه قرار نگیرد، این علائم بیشتر از یک طرف بدن و معمولا از آن طرف شروع می شود. بدن باقی می ماند؛ لرزش دست ها، بازوها، پاها، فک یا سر، سفتی عضلات، کندی حرکت و اختلال در تعادل و هماهنگی که گاهی منجر به زمین خوردن می شود، از علائم اصلی پارکینسون هستند.

قطوبی با اشاره به اینکه بیماری پارکینسون دارای پنج مرحله است، ادامه داد: مرحله اول خفیف ترین نوع پارکینسون است و در این مرحله ممکن است علائمی وجود داشته باشد، اما آنقدر شدید نیست که در فعالیت های روزمره و سبک زندگی فرد اختلال ایجاد کند. مرحله دوم، نوع متوسط ​​بیماری پارکینسون است و علائم آن بیشتر از مرحله اول قابل مشاهده خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم بیماری علائمی مانند سفتی، لرزش و … بروز می کند لرزیدنوی گفت: مرحله سوم مرحله میانی پارکینسون است که نقطه عطف بزرگی در پیشرفت بیماری است و علائم زیادی مشابه علائم مرحله دوم وجود خواهد داشت. مرحله در این مرحله نیز وجود دارد، اگرچه بیماران در مرحله سوم از دست دادن تعادل بیشتر و کاهش رفلکس ها را تجربه خواهند کرد.

مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون افزود: استقلال بیماران مرحله سوم پارکینسون را از مرحله چهارم جدا می کند. در مرحله چهارم امکان ایستادن بدون کمک وجود ندارد و ممکن است بیمار بتواند حرکت کند واکر یا به نوع دیگری از وسایل کمکی نیاز دارید، بخش پنجم پیشرفته ترین مرحله بیماری پارکینسون است و سفتی پیشرفته در پاها نیز می تواند باعث توقف در هنگام ایستادن شود.

قتوبی خاطرنشان کرد: چنین فرآیندی باعث می شود که بیماران مرحله پنج نتوانند بایستند یا راه بروند و بیمار در این مرحله نیاز به ویلچر دارد و اغلب قادر به ایستادن بدون افتادن به تنهایی نیست و برای جلوگیری از زمین خوردن باید از بیمار مراقبت شود. برای شبانه روز کمک شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا