سلامت خانواده

علائم آلرژی پاییزی را بشناسید

به گزارش آنلاین، تابستان رو به پایان است و گل‌ها و شکوفه‌های تابستانی پژمرده شده‌اند، اما اگر این روزها با بیماری‌های آلرژیک مانند خارش چشم، عطسه، خارش گلو و گرفتگی بینی مواجه شدید، باید بدانید که پاییز باعث تحریک آلرژن ها) علت هستند. و اگرچه در این فصل مواد حساسیت زا متفاوت است، اما می توانند به اندازه گرده گل در بهار و تابستان علائم ایجاد کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت: آلرژی فصلی که به آن تب یونجه نیز می گویند، مشکل شایعی است که علائمی شبیه سرماخوردگی ایجاد می کند و منجر به عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم می شود.

این حالت در اثر واکنش آلرژیک به یک ماده بی ضرر در فضای باز یا داخل خانه ایجاد می شود، زیرا بدن به اشتباه آن ماده را مضر و خارجی تشخیص می دهد.

کنترل آلرژی پاییزی یکی از دغدغه های افراد مبتلا به آلرژی یا والدین کودکان مبتلا به آلرژی فصلی است. آیا متوجه شده اید که کودکان و افراد مبتلا به آلرژی در پاییز علائم بیشتری نشان می دهند؟

عواملی که باعث آلرژی پاییزی می شوند

گرده گل و آلودگی هوا بزرگترین محرک های آلرژی در پاییز در اکثر کشورهای نیمکره شمالی است. حدود ۷۵ درصد از افرادی که به گیاهان بهاری حساسیت دارند باید علائم آلرژی خود را در پاییز کنترل کنند.

کارشناسان می گویند که ابروسیا، متعلق به خانواده کاسنی، بزرگترین محرک آلرژی پاییزی در بسیاری از نقاط جهان است.

اگرچه گرده افشانی این گیاه معمولاً از شب های خنک و روزهای گرم مرداد آغاز می شود، اما ممکن است تا شهریور و مهر (دو ماه آینده) ادامه یابد. حدود ۷۵ درصد افرادی که به گیاهان بهاری حساسیت دارند نیز به این گیاه واکنش آلرژیک نشان می دهند.

حتی اگر این گیاه در محل زندگی شما وجود نداشته باشد، گرده های آن می تواند صدها کیلومتر توسط باد حمل شود.

در برخی از افرادی که به راگوسیا حساسیت دارند، مصرف برخی از میوه ها و سبزیجات مانند موز، خربزه و کدو سبز نیز می تواند علائم آلرژیک ایجاد کند.

به گزارش «وب ام دی»، کپک یکی دیگر از عوامل حساسیت زا در فصل پاییز است.

ممکن است تصور شود که کپک در زیرزمین یا حمام که مکان های مرطوب خانه هستند رشد می کند، اما شرایط رشد کپک در مکان های مرطوب در فضاهای باز و بیرون از خانه نیز فراهم است.

کنه های گرد و غبار را فراموش نکنید. در حالی که کنه های گرد و غبار در ماه های مرطوب تابستان رایج هستند، ممکن است اولین باری که بخاری را در پاییز روشن می کنید وارد جریان هوا شوند. آنها می توانند باعث عطسه، خس خس سینه و آبریزش بینی شوند.

از طرفی بازگشایی مدارس می تواند باعث ایجاد حساسیت در کودکان شود، زیرا کپک و گرد و غبار در مدارس شایع است.

علائم رایج چیست؟
آبریزش بینی
چشمان پر آب
عطسه کردن
سرفه
خارش چشم و بینی
حلقه های سیاه زیر چشم
چگونه می توانم آلرژی خود را درمان کنم؟
داروهای زیادی وجود دارد که می توانید برای این منظور استفاده کنید:

– استفاده از اسپری ها و قطره های نمکی بدون نسخه (OTC)

اسپری های سالین و اشک مصنوعی برای شستشوی گرده های بینی و چشم بسیار مفید هستند.

– استفاده از آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها

آنتی هیستامین ها با مسدود کردن گیرنده های هیستامین در بدن علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش را کاهش می دهند. داروهای ضد احتقان همچنین رگ های خونی در مجاری بینی را کوچک می کنند تا احتقان را از بین ببرند تا بتوانند آلرژی را در فرد مبتلا کنترل کنند.

اما داروهای ضد احتقان باید با تجویز پزشک و برای مدت محدود مصرف شوند. این داروها در صورت استفاده طولانی‌تر ممکن است احتقان را بدتر کنند. همچنین، اگر فشار خون بالا دارید، برخی از داروهای آلرژی ممکن است برای شما مناسب نباشند.

– ایمونوتراپی

ایمونوتراپی به شکل واکسن های آلرژی یا قرص ها یا قطره های خوراکی نیز می تواند با کاهش علائم به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

نکاتی برای کنترل علائم

– دوری از گرده ها راه حل موثری برای کنترل حساسیت پاییزی است. تعداد گرده ها معمولا بین ساعت 4 صبح تا 8 صبح به بالاترین حد خود می رسد، بنابراین به حداقل رساندن فعالیت های صبح زود می تواند به فرد مبتلا کمک کند آلرژی پاییز را راحت تر مدیریت کند. پس از فعالیت یا کار در بیرون، دوش بگیرید و شامپو بزنید تا این گرده ها از روی لباس و مو پاک شوند.

– قبل از روشن کردن وسایل گرمایشی برای اولین بار، دریچه های گرمایش را تمیز کنید و فیلتر را تعویض کنید. تکه‌های کپک و سایر مواد حساسیت‌زا می‌توانند در تابستان در دریچه‌ها گیر کنند و به محض روشن کردن دستگاه، هوای خانه را پر کنند.

– از سیستم رطوبت گیر برای حفظ رطوبت هوای محیط زندگی خود بین 35 تا 50 درصد استفاده کنید.

– از ماسک مخصوصاً در محیط هایی با درختان و گیاهان زیاد مانند پارک ها و سایر فضاهای سبز استفاده کنید.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا