سلامت خانواده

عطسه را متوقف نکنید/ 5 خطر جدی عطسه نگه داشتن

به گزارش خبرآنلاین، وقفه در روند عطسه خطراتی مانند پارگی پرده گوش، پارگی رگ های خونی سطحی چشم یا بینی، گلو درد و گردن درد و در موارد نادر، پارگی آنوریسم مغزی یا شکستگی دنده را به همراه دارد. عطسه به محافظت از بدن در برابر عوامل حساسیت‌زا، میکروب‌ها و محرک‌ها کمک می‌کند، بنابراین اگر می‌خواهید عطسه کنید، آن را نگه ندارید و فقط عطسه کنید. فقط به یاد داشته باشید که بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید یا آرنج خود را خم کنید.

اگر چه عوارض جانبی نگه داشتن عطسه نادر است، اما می تواند خطرناک و غیر قابل برگشت باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

1. آسیب به رگ های خونی چشم یا بینی

افزایش فشار ناشی از نگه داشتن عطسه باعث پارگی رگ های خونی سطحی در چشم یا بینی می شود. که منجر به قرمزی چشم یا خونریزی زیر ملتحمه می شود.

2. عفونت گوش

عطسه به از بین بردن گرد و غبار، میکروب ها و سایر مواد حساسیت زا و محرک در مجرای بینی کمک می کند. بدیهی است که بینی به گوش میانی متصل است. نگه داشتن عطسه می تواند این مواد محرک را به گوش میانی شما برگرداند و منجر به عفونت شود. همچنین برخی از عفونت های گوش در صورت عدم درمان باعث پارگی پرده گوش می شوند.

3. شکستگی

در موارد نادر، نگه داشتن عطسه می تواند باعث شکستگی اندام شود. به گفته محققان، افرادی که جلوی عطسه خود را می گیرند یا فشار عطسه خود را در قفسه سینه خود حبس می کنند، بیشتر دچار شکستگی دنده می شوند.

4. پارگی آنوریسم مغزی

آنوریسم به وضعیتی اطلاق می شود که دیواره رگ های بدن به دلیل فشار ناشی از عطسه ضعیف و برجسته می شود. با مسدود کردن عطسه، آنوریسم ممکن است ظاهر شود و رگ مغز را پاره کند. در طی این فرآیند نوعی خونریزی در اطراف مغز ایجاد می شود که می تواند کشنده باشد. آنوریسم مغزی در 40 درصد موارد باعث سکته مغزی و مرگ می شود.

5. پارگی پرده گوش

فشار دادن بینی برای خفه کردن عطسه فشار عطسه را به گوش میانی هدایت می کند که ممکن است منجر به پارگی پرده گوش شود. پارگی پرده گوش به معنای ایجاد حفره یا سوراخ در بافتی است که گوش خارجی و میانی را تقسیم می کند. عفونت مزمن گوش، کم شنوایی، عفونت استخوان پشت گوش و سرگیجه از پیامدهای پارگی پرده گوش است.

منبع: سلامت

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا