عصبانیتی که می جوشد
به گزارش خبرگزاری ایمنا، احساس خشم یکی از قوی ترین و پیچیده ترین احساسات انسانی است که همه افراد در طول زندگی خود تجربه می کنند. خشم می تواند به طرق مختلف ظاهر شود و این احساس ممکن است به دلیل اتفاقات روزمره، روابط اجتماعی، مشکلات شغلی یا حتی مسائل درونی مانند اضطراب و استرس ایجاد شود که می تواند تأثیرات منفی بر رفتار، افکار و حتی سلامت جسمی و روانی افراد بگذارد. . .
یکی از مشکلات اصلی خشم این است که می تواند منجر به رفتارهای مخرب و ناسالم شود. عصبانیت کنترل نشده ممکن است منجر به درگیری های فیزیکی یا کلامی، تصمیمات و اقدامات ناپخته ای شود که بعداً پشیمان شویم، که می تواند به روابط آسیب برساند و چرخه ای از خشم و درگیری مکرر ایجاد کند، بنابراین کنترل خشم و یادگیری راه های مناسب برای مدیریت آن ضروری است.
یکی از اولین گام ها برای کنترل خشم، شناخت و پذیرش آن است، بسیاری از افراد ممکن است خشم خود را نادیده بگیرند یا آن را سرکوب کنند، اما این تنها منجر به افزایش شدت و تکرار آن می شود و بهتر است افراد با عصبانیت خود به عنوان یک رفتار رفتار کنند. این یک احساس طبیعی و انسانی است و بپذیرید که همه ممکن است گاهی عصبانی شوند، شناسایی عواملی که باعث عصبانیت می شوند نیز می تواند به مدیریت بهتر آن کمک کند.
یکی دیگر از راه های موثر برای کنترل خشم، تمرین تنفس عمیق و آرامش بخش است و تنفس عمیق می تواند به کاهش ضربان قلب و تنش فیزیکی کمک کند، همچنین تمرین مدیتیشن و تمرکز بر لحظه حال می تواند به آرامش ذهن و کاهش احساسات منفی و ورزش منظم کمک کند. همچنین می تواند به کاهش استرس و افزایش احساسات مثبت کمک کند.
بیان احساسات و مشکلات خود به فرد دیگری می تواند به رهاسازی احساسات منفی و یافتن راه حل های مناسب کمک کند و مشاوره روانشناسی می تواند به شناسایی ریشه های عمیق تر خشم و ایجاد تغییرات مثبت در رفتار و نگرش کمک کند. از دیگر راه های مدیریت خشم، یادگیری مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری است. بسیاری از مواقع عصبانیت ناشی از شکست ها و مشکلاتی است که قابل حل نیست و با تقویت مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری می توان به صورت منطقی و موثر با مشکلات برخورد کرد و از عصبانیت دوری کرد.
به دنبال ریشه های خشم در گذشته باشید
احسان کاظمی، روانشناس اجتماعی و عضو سازمان روانشناسی کشور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه حتی اگر عصبانیت یک هیجان مفید باشد، مدیریت آن به خصوص در مواقعی که شدید و طاقت فرسا می شود، ممکن است کاری غیرممکن به نظر برسد، اظهار کرد: وقتی افراد خشم را تجربه می کنند، اغلب سعی می کنند آن را کنترل کنند. به گونهای رفتار کنید که نه تنها مؤثر نیست، بلکه حتی ممکن است وضعیت را بدتر کند، بنابراین افراد باید بدانند که بسیاری از انگیزههای مرتبط با خشم مخرب و ناکارآمد هستند. رفتارها
وی افزود: یکی از بهترین اقداماتی که افراد در هنگام بروز خشم شدید می توانند انجام دهند، پرهیز از عمل مطابق میل خود است، در واقع زمانی که افراد عصبانی هستند و عصبانی هستند، عمل نکردن به خشم می تواند آنها را به محافظت در برابر برخی از جنبه های منفی سوق دهد. این هیجان
یک روانشناس اجتماعی و یکی از اعضای سازمان روانشناسی کشور با بیان اینکه اگر فردی با عصبانیت دست و پنجه نرم می کند و یا حتی تصمیم خود را برای حفظ آرامش و آرامش مکرر در هنگام عصبانیت فراموش می کند، به این معنا نیست که او را فرد بدی می دانند یا گناهکار است. کردی: بیشتر ریشه های خشم را می توان در گذشته جستجو کرد و افرادی که این احساس را تجربه می کنند ممکن است در خانواده آسیب دیده یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشند و مورد بی توجهی قرار گرفته باشند.
سرزنش خود در هنگام عصبانیت فقط اوضاع را بدتر می کند
کاظمی با بیان اینکه ممکن است شرایطی که افراد در گذشته تجربه کرده اند، آثاری بر جای گذاشته باشد و اکنون درک احساس امنیت، دوست داشته شدن یا شایسته بودن برایشان دشوار باشد، ادامه داد: گاهی اوقات تحریک زیادی نمی خواهد اما عاطفی مانند نامهربانی، بی لیاقتی یا ناامنی، زیرا خشم همزمان با درد و احساسات قدیمی و ناخوشایند ظاهر می شود.
وی بیان کرد: خشم راهی برای مقابله با موقعیت های ناخوشایند است و به افراد کمک می کند تا به طور موقت بر آسیب ها و درماندگی خود غلبه کنند و هر لحظه ممکن است احساس کنند در دام خشم گرفتار شده اند و چاره دیگری ندارند، به همین دلیل است. کنترل خشم بسیار سخت تلقی می شود، اما افراد باید توجه داشته باشند که سرزنش کردن خود برای عصبانیت باعث ایجاد درد و احساسات بد بیشتر و خشم شدیدتر می شود.
یک روانشناس اجتماعی و عضو سازمان روانشناسی کشور با اشاره به اینکه افراد برای کنترل خشم ابتدا باید بدانند خشم از چه چیزی سرچشمه می گیرد، افزود: خشم افراد ممکن است پاسخی باشد که افراد یاد گرفته اند با گذشته خود کنار بیایند. درد یا می تواند راهی موقتی برای غلبه بر احساس درماندگی و عدم کنترل اوضاع باشد یا حتی ممکن است عادتی باشد که افراد ابزار و مهارت های لازم برای ترک آن را نداشته اند. مدیریت.
چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟
کاظمی افزود: وقتی مردم عصبانی می شوند اولین و مهمترین کار این است که جلوی جریان را بگیرد. در واقع افراد هنگام عصبانیت نباید هیچ فعالیتی انجام دهند یا چیزی بگویند و بر اساس عصبانیت خود عمل کنند. همچنین مردم باید آگاه باشند. که هیجان خشم آنها را به سمت رفتار پرخاشگرانه سوق می دهد و مشکل زمانی ایجاد می شود که بر اساس خشم رفتار کنند و به دیگران یا خود آسیب برسانند.
وی تصریح کرد: افراد نباید برای رهایی از احساس عصبانیت تلاش کنند، اما برای حفظ آن تلاش نکنند، همچنین افراد باید سعی کنند از عوامل تشدید کننده عصبانیت دوری کرده و از رفتارهای نامناسب بپرهیزند. آنها باید از شخصی که آنها را عصبانی کرده است دوری کنند و نباید در مورد اتفاقاتی که منجر به عصبانیت آنها شده است فکر کنند.
یک روانشناس اجتماعی و عضو سازمان روانشناسی کشور خاطرنشان کرد: زمانی که افراد خشم را تجربه می کنند باید فقط به احساسات خود توجه کنند، آن را بپذیرند و منتظر بمانند تا آرام آرام خشم کاهش یابد. باعث نمی شود مردم احساس خشم کمتری کنند. خشم پاسخی به درد است و رها کردن سرزنش و شرم ناشی از خشم گام مهمی در جهت بهبودی است.
به گزارش ایمنا، پذیرش و بخشش نقش مهمی در کنترل خشم دارد. بسیاری از مواقع خشم به دلیل رنجش و عدم پذیرش اشتباهات دیگران است و یادگیری بخشش و پذیرش اشتباهات می تواند به کاهش خشم و افزایش آرامش و رضایت از زندگی کمک کند.
به طور کلی کنترل خشم مستلزم تعهد و تلاش مستمر است و با تمرین مستمر و استفاده از راه حل های مختلف می توان به تدریج خشم را بهتر کنترل کرد و زندگی سالم و رضایت بخشی داشت و در این راه از دیگران حمایت کرد و از مشاوران و متخصصان کمک گرفت. همچنین به مردم کمک می کند تا به بهترین نسخه از خود تبدیل شوند.