اخبار سلامت

عرضه “قرص برنج” ممنوع است/ عوارض مرگبار مسمومیت با این ماده سمی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، جعفر جندقی; رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: فسفید آلومینیوم که در ایران به قرص برنج معروف است یک آفت کش خطرناک است. در حال حاضر عرضه این سم خطرناک در کشور ممنوع است. بنابراین لازم است مردم بدانند که عرضه این ترکیب، قاچاق محسوب می شود و همچنین بدانند که استفاده از آن نیاز به تخصص دارد. بنابراین در زندگی روزمره خود مانند جلوگیری از آلودگی برنج و حبوبات از آن استفاده نکنند. همچنین اجازه ندهند افراد به بهانه مبارزه با آفات از این ترکیب در خانه و محل کار خود استفاده کنند. افراد می توانند هرگونه استفاده از این ترکیب را به شماره 190 اطلاع دهند تا دانشگاه های علوم پزشکی رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: در صورت سوء استفاده و استفاده نادرست یا استنشاق گاز حاصل، عوارض حادی به دنبال دارد که منجر به مرگ می شود. این ترکیب در مجاورت هوا یا تماس با ترشحات دستگاه گوارش، در واقع در واکنش با آب موجود در محیط، گاز بسیار سمی «فسفین» از خود متصاعد می کند که به سرعت وارد غشای مخاطی ریه یا دستگاه گوارش می شود. سیستم تنفسی و به محض ورود به بدن سیستم تنفسی حمله می کند. در نتیجه بدن دیگر نمی تواند از اکسیژن استفاده کند و در این صورت مرگ سلولی رخ می دهد.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: معمولاً عوارض ناشی از مسمومیت با این ماده خطرناک شامل عوارض قلبی عروقی، تنفسی، گوارشی و عصبی است. برخی از شایع ترین علائم و نشانه های بالینی مسمومیت با قرص برنج عبارتند از: بی اشتهایی، بی قراری، تحریک پذیری، سرگیجه، لرزش، دوبینی، عدم تعادل، تنگی نفس، درد شکم، افت شدید فشار خون، کاهش برون ده قلبی و اختلالات ریتم قلب. علائم مسمومیت معمولا نیم ساعت پس از سوءمصرف ظاهر می شود و سه تا چهار ساعت بعد سیستم تنفسی و قلب دچار مشکل می شود.

وی تصریح کرد: بیشترین مرگ و میرها در 12 تا 24 ساعت اول مسمومیت رخ می دهد و معمولاً ناشی از ایست قلبی است. مرگ پس از 24 ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبد و کلیه است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا