بهداشت و درمان

عبور از بحران دارو با وجود محدودیت های ارزی در کشور

رئیس اداره مواد اولیه سازمان غذا و دارو اعلام کرد: با وجود محدودیت های شدید لجستیکی و ارزی در دوران جنگ، چرخه تامین دارو متوقف نشد و کشور با اتکا به برنامه ریزی های قبلی از نقطه بحران عبور کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت، مهرداد عالمی وی با تشریح وضعیت صنعت داروسازی در شرایط تحریم و جنگ تصریح کرد: تمهیدات لازم از جمله ایجاد ذخایر استراتژیک و پیش بینی های دقیق قبل از بحران انجام شد. این اقدامات پیشگیرانه باعث شد با وجود مشکلات جدی در حمل و نقل و انتقال ارز، دسترسی بیماران به داروهای حیاتی قطع نشود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه محدودیت هایی در زیرساخت های حمل و نقل و سیستم های بانکی وجود داشت، اما نظارت مستمر سازمان و همکاری فعال بخش خصوصی مانع از توقف تولید شد. تمرکز مدیران بر حل موانع لحظه ای و حفظ جریان پیوسته مواد اولیه به کارخانه ها بود تا خط تولید هرگز از حرکت باز نگردد.

رئیس اداره مواد اولیه سازمان غذا و دارو تاکید کرد: معتقدم در آن مدت با نقطه بحرانی حاد فاصله داشتیم اما به هر حال به دلیل محدودیت ها چالش هایی نیز وجود داشت. مدیریت این چالش ها مستلزم هماهنگی بالایی بین نهادهای نظارتی و تولیدکنندگان بود که خوشبختانه به خوبی اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه مدیریت بحران در این دوره نشان داد که برنامه ریزی بلندمدت و ذخیره سازی هوشمند می تواند تاب آوری نظام سلامت را در برابر شوک های خارجی و فشارهای اقتصادی به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا