بهداشت و درمان

عامل خطر مهم ابتلا به سرطان خون

متیو بولزیگار، استادیار بهداشت در دانشگاه ایالتی اورگان، گفت: “این ارتباط منجر به یک مطالعه پیشگامانه جدید شد که در بیش از 700 شهر در 14 ایالت انجام شد، که نشان داد سرطان خون در دوران کودکی با سطوح گاز رادون مرتبط است.”

بولزیگار گفت: «این یافته قابل توجه است زیرا عوامل خطر کمی برای سرطان دوران کودکی شناسایی شده است و عوامل محیطی کمی مورد مطالعه قرار گرفته است.

رادون گاز طبیعی است که در برخی از سنگ ها و خاک ها وجود دارد. این گاز محصول فرعی تجزیه اورانیوم است که می تواند وارد هوا شده و ذرات رادیواکتیو منتشر کند که ممکن است وارد بدن شوند. این گاز بی رنگ و بی بو به راحتی می تواند به سطوح خطرناکی برسد.

بولزیگار و تیمش از مدل سازی آماری برای بررسی سطوح رادون و سرطان در ایالات متحده استفاده کردند. حتی در غلظت‌های پایین‌تر از سطوحی که مقامات فدرال اقداماتی را برای کاهش قرار گرفتن در معرض رادون توصیه می‌کنند، ارتباطی بین لوسمی دوران کودکی و رادون پیدا کردند.

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده می گوید هیچ سطحی از رادون ایمن نیست و توصیه می کند وقتی غلظت آن به 148 بکرل در هر متر مکعب هوا برسد، اقدامات کاهشی را انجام دهد.

بولزیگار خاطرنشان کرد: «مطالعه جدید غلظت‌های کمتر از نصف آن را بررسی کرد.

او در یک خبر دانشگاهی گفت: “طراحی مطالعه ما فقط به ما امکان می دهد تا ارتباط های آماری را شناسایی کنیم و فرضیه سازی کنیم، بنابراین مطالعاتی که می تواند بهتر تعیین کند که آیا قرار گرفتن در معرض رادون باعث ایجاد سرطان خون در کودکان می شود یا خیر.” لازم است.”

بولزیگار افزود: “ما در حال کار بر روی بسیاری از مطالعات مختلف در مورد رادون هستیم و همچنان به یافتن اثرات مضر محدود به ریه ها در بزرگسالان ادامه می دهیم.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا