بارداری

عارضه‌های فیبروم‌ رحمی در بارداری/ اصلی ترین راه تشخیص تومور رحم

به گزارش سلامت پرس به نقل از مهر، زهرا نایجی با بیان اینکه فیبروم ها شایع ترین تومورهای مونوکلونال ناشی از سلول های ماهیچه صاف رحم هستند، اظهار داشت: این سلول ها بر اساس جایگزینی در رحم نامیده می شوند.

وی افزود: فیبروم رحم رشد خوش خیم و غیر سرطانی سلول های عضلانی و بافت همبند رحم است که نام دیگر آن لیومیوم یا میوم است.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: شیوع فیبروم تحت تاثیر هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون است که در دوره های مختلف باروری در زنان متفاوت است.

نایجی ادامه داد: فیبروم رحم معمولاً از 20 تا 50 سالگی علامت دار می شود.

وی با اشاره به علائم بالینی تومورهای خوش خیم رحم خاطرنشان کرد: در برخی موارد تومورهای رحمی علائمی برای فرد مبتلا ایجاد نمی کنند اما در موارد بزرگتر به دلیل فشاری که به رحم وارد می کنند باعث ایجاد مشکل در روده یا ادرار می شوند. اندام های نزدیک

نایجی ادامه داد: خونریزی شدید، خونریزی غیرطبیعی قاعدگی، طولانی شدن خونریزی قاعدگی، درد یا فشار در لگن (شدید، منتشر یا مشابه دردهای قاعدگی)، کم خونی (به دلیل خونریزی شدید قاعدگی)، فوریت ادرار، یبوست، سقط جنین، ناباروری. ، خونریزی غیرطبیعی رحم، درد و فشار در لگن، اختلالات تولید مثل و بارداری از جمله علائم تومور یا فیبروم رحم است.

این متخصص زنان و زایمان به راه های تشخیص فیبروم رحمی اشاره کرد و گفت: سونوگرافی اصلی ترین راه تشخیص فیبروم است.

وی افزود: در مواردی که توده هایی در داخل حفره رحم وجود دارد، ممکن است این ضایعات به صورت پولیپ قابل تشخیص نباشند، در این موارد از روش هایی مانند تصویربرداری اولتراسوند همزمان با تزریق سرم به رحم استفاده می شود که یک عمل سرپایی است.

نایجی با اشاره به اینکه علائم فیبروم معمولا در دوران یائسگی از بین می رود و رشد آن متوقف می شود، خاطرنشان کرد: نکته این است که اگر در این مدت هورمون درمانی انجام شود، ممکن است فیبروم رشد کند یا با علائم دیگری همراه شود.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش های درمان فیبروم اشاره کرد و افزود: فیبروم در برخی از بیماران می تواند منجر به کم خونی شدید، ناباروری و حتی سقط جنین در دوران بارداری شود.

وی با تاکید بر اینکه درمان معمول فیبروم جراحی است، به عوارض احتمالی جراحی فیبروم در موارد خاص اشاره کرد و توضیح داد: در مواردی که امکان جراحی وجود ندارد، می توان با هورمون درمانی و دارو درمانی به طور موقت علائم و عوارض فیبروم را متوقف کرد.

نائیجی به خطرات احتمالی بدخیمی فیبروم اشاره کرد و ادامه داد: در برخی موارد که توده بسیار بزرگ یا بدشکل است، بیمار فیبروم حتما باید توسط متخصص زنان ویزیت و معاینه شود.

وی به تاثیر فیبروم رحم در بارداری پرداخت و تاکید کرد: بسیاری از خانم ها در دوران بارداری مشکل فیبروم ندارند، البته شایع ترین عارضه فیبروم در دوران بارداری درد است. این عارضه اغلب در زنانی که فیبروم های بزرگتر از پنج سانتی متر در دو تا سه ماه آخر بارداری دارند دیده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا