عادیسازی مصرف مواد در رسانهها، سلامت نسل آینده را تهدید میکند

به گزارش خبرگزاری سلامت، متن پیام دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر به این شرح است: اعتیاد به انواع داروهای غیرمجاز یکی از آسیب های جدی در سراسر جهان و ایران محسوب می شود که پیامدهای منفی بسیاری بر سلامتی از جمله سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دارد. بر اساس مطالعات و اصول علمی، مهمترین جنبه در مقابله با این پدیده، گسترش اقدامات پیشگیرانه با در نظر گرفتن گروه های در معرض خطر از جمله کودکان و نوجوانان است.
مداخلات موثر و مبتنی بر شواهد که منجر به توانمندسازی این افراد در بستر خانواده و جامعه میشود، مانند آموزش مهارتهای زندگی، فرزندپروری و تابآوری که همگی توسط متخصصان سلامت روان در شبکههای بهداشت و درمان کشور در قالب برنامههای جامعهمحور ارائه میشود و الگوی سلامت روانی – اجتماعی (سراج) میتواند به پیشگیری علمی از پدیدههای شرافتمند کشور کمک کند. سطوح مختلف
متأسفانه تاکنون مانند بسیاری از زمینه ها، رویکرد پیشگیرانه در مقوله اعتیاد آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. با این حال، همه متخصصان و دانشمندان در زمینه سلامت اتفاق نظر دارند که پیشگیری بهتر از درمان است. مصداق بارز این عدم توجه، گسترش چشمگیر و زیانبار نمایش غیرمسئولانه مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و دخانیات در رسانه های تصویری از جمله سینما و شبکه های تلویزیونی خانگی است که می تواند اثرات منفی قابل توجهی به ویژه بر کودکان و نوجوانان داشته باشد.
همچنین گسترش برنامه های کاهش آسیب اعتیاد در کشورمان در دهه های گذشته اثرات مثبت قابل توجهی در حمایت از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جامعه بر جای گذاشته است که از جمله آنها می توان به مدیریت و کاهش بیماری های واگیر در مصرف کنندگان مواد پرخطر اشاره کرد. این رویکرد که مبتنی بر حفظ کرامت انسانی، اسناد بالادستی و مطالعات مختلف علمی است، در کنار اقدامات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی سوء مصرف مواد نیازمند تقویت و توجه ویژه و همه جانبه است.
امید است با همکاری بین بخشی، هماهنگ و هم افزایی نهادها و نهادهای مرتبط، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان حافظ سلامت جسم و روان جامعه بیش از پیش در راستای مقابله با این پدیده آسیب زا و با بهره گیری از رویکردهای علمی، نقش محوری خود را ایفا کند.



