ظفرکندی در پست های اجرایی قبلی به دنبال کار حزبی و سیاسی بوده است – خبرگزاری مهر ایران و جهان
به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری مهر، ۲۱۰ نفر از پزشکان و اعضای جامعه پزشکی در نامه ای به محمدباقر قالیباف نسبت به انتخاب ظفر قندی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز نگرانی کردند.
متن نامه این افراد به شرح زیر است:
به نام تعالی
جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم شورای اسلامی
سلام علیکم
با توجه به نامه ضمیمه 210 پزشک و جامعه علوم پزشکی در خصوص گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین انتقاد از برنامه های ارائه شده توسط آقای مهندس به شورای اسلامی می باشد.
امید است نمایندگان محترم مجلس در این برهه مهم و سرنوشت ساز برای انتصاب سکاندار وزارت بهداشت با دقت و درایت عمل کنند.
گروه پزشکان انقلاب اسلامی
نمایندگان محترم و محترم شورای اسلامی
سلام علیکم
با احترام،
اکنون که با فقدان غیرمنتظره رئیس جمهور شهید و پایان زودهنگام دولت در آستانه تشکیل دولت چهاردهم با پشتوانه مردم سالاری دینی هستیم، به عنوان مجموعه جامعه پزشکی ایران اسلامی، خود را موظف می دانیم. سکاندار مسئولیت خطیر وزارت بهداشت را انتخاب کنید. درمان و آموزش پزشکی.
جناب آقای دکتر ظفرکندی اگرچه شخصیتی علمی و مورد احترام جامعه پزشکی هستند، اما در تطبیق ویژگی ها و سوابق ایشان با ویژگی های لازم برای تصدی پست وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، به ویژه با ارائه این ویژگی ها به معیارها. که رهبر معظم انقلاب در دیداری که اخیراً با نمایندگان محترم مجلس مطرح کردند، نگرانی های جدی وجود دارد:
در بررسی نوع عملکرد و کنشگری ایشان چه در اندک سمت های اجرایی و چه در سمت هیأت علمی دانشگاه، نشانی از نگرش ملی و برتری آن بر نگاه حزبی و سیاسی دیده نمی شود. در واقع آنچه ما به عنوان اعضای جامعه پزشکی در سالهای تحصیل و کار حرفه ای شاهد بودیم استفاده از سمت های اجرایی به عنوان محلی برای پیگیری دیدگاه های سیاسی شخصی و حزبی بود.
آنها نه تنها از سمتهای اجرایی، بلکه حتی موقعیت حرفهای پزشکی را ابزاری برای ابراز عقیده و پیگیری اهداف سیاسی و گروههای سیاسی نزدیک خود قرار دادهاند.
سخنرانی های وی در حمایت از فتنه 88 در دانشگاه، درخواست مکرر رفع حبس سران فتنه و دیگر محکومان امنیتی مانند مصطفی تاج زاده و استفاده از موقعیت پزشکی وی به عنوان ابزار فشار، نامه معروف وی به بشار اسد و اتهام زنی. او از ناآرامی ها در جریان شکل گیری جریان های تکفیری در سوریه و در جریان نبرد با داعش، بیانیه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران (حزبی که رئیس آن است) در حمایت از جنبش زنان، زندگی، و آزادی مصداق بارز این ادعاست.
نوع نگرش سیاسی و حزب گرایی جناب آقای دکتر ظفرقندی جنبه علمی و تخصصی فعالیت ایشان را تحت الشعاع قرار می دهد. بررسی مواضع متضاد آنها در دوران شیوع کرونا می تواند مؤید این موضوع باشد: تاکید بر ضرورت واردات واکسن های هندی و روسی و بار دیگر مخالفت با واردات واکسن از روسیه، مخالفت با واردات واکسن های آمریکایی و انگلیسی از یک سو و اعتراض. علیه پزشکانی که نامه ای با همین مضمون نوشتند، از سوی دیگر دوگانه سازی واکسن های داخلی و خارجی و حمله به واکسن برکات و…
با توجه به این سوابق، چه تضمینی وجود دارد که او بتواند منافع ملی را بر اهداف سیاسی شخصی و حزبی در حوزه وزارت بهداشت اولویت دهد؟
تضاد منافع یکی از موضوعاتی است که همواره در انتخاب وزرا مطرح بوده است. وی در حال حاضر علاوه بر عضویت در یکی از مراکز دانشگاهی، در دو بیمارستان غیردولتی و یک مطب خصوصی نیز مشغول به کار است. نویسندگان و امضاکنندگان نامه اگرچه خود متخصصان پزشکی هستند، اما نمیتوانند نگرش حرفهای و احتمال مضر بودن آن در حوزه وزارت را انکار کنند.
تفاوت فاحش تعرفه های پزشکی بخش خصوصی و دولتی در دوره اول ریاست وی بر سازمان نظام پزشکی (دوره ای که تعرفه بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی واگذار شد) اتفاقی بود که هر دو پزشک جوان شاغل در سازمان نظام پزشکی. بخش عمومی و مردم و اثرات آن تا کنون ترمیم نشده است.
دکتر ظفرقندی جراح مجربی هستند اما تصدی پست وزارت بهداشت بیش از نیاز به تخصص در جراحی نیازمند بصیرت به نظام سلامت، دانش و تجربه در این زمینه است که جناب آقای دکتر ظفرقندی فاقد آن هستند. بسیاری از آسیب های وارد شده به نظام سلامت کشور ناشی از همین عدم جامعیت در مسئولیت های این وزارتخانه بوده است. این انتقاد که به برخی از وزرای گذشته وارد شده است، شاید با به کارگیری مشاوران تا حدودی برطرف شود، اما بعید نیست سیاسی شدن رفتار آنها که در کارنامه شان مشهود است، مانع از انتخاب مشاوران شایسته و کارآمد شود. .
در پایان لازم به تاکید است که وزارت بهداشت چهار سال پیش نه تنها حافظ سلامت جامعه است، بلکه تصمیمات و برنامه های اجرایی آن آثار بسیار گسترده، بلندمدت و راهبردی بر فرهنگ، اجتماعی، اقتصادی و حتی دارد. امنیت ملی جامعه خواهد داشت در سالهای پس از انقلاب، وزارت بهداشت با ظاهری فریبنده و چالش برانگیز از جمله محدودیت جمعیت، پیگیری بی باکانه اهداف، همواره محل طمع و نفوذ دشمنان قسم خورده نظام اسلامی بوده است. سند 2030، مافیای مواد مخدر و زیبایی و … از همین موضوع نشات گرفته است.
به نظر می رسد چهره ها و گروه های علوم پزشکی که این روزها از وی برای تصدی پست وزارت حمایت کردند، بیش از آنکه مدرکی دال بر کارآمدی و شایستگی وی داشته باشند، به دنبال اهداف سیاسی خود هستند. به عنوان اعضای جامعه پزشکی از نمایندگان محترم تقاضا داریم که تحت تأثیر شعار فریبنده «سلامتی سیاسی نکنید» که از زبان مدعیانی که بیشترین رفتار سیاسی را در حوزه سلامت داشته اند، قرار نگیرند. با انتخاب فردی بصیر، کارآمد و انقلابی زمینه اعتلای روزافزون میهن اسلامیمان را در عرصه سلامت فراهم کنیم.
با احترام
جمعی از جامعه پزشکی جمهوری اسلامی ایران