اخبار سلامت

ظرفیت رشته های جراحی قلب و کودکان به کمتر از 50 درصد رسید

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، بابک نگهداری; رئیس مرکز تحقیقات شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت رشته هایی مانند جراحی قلب و عروق و اطفال کمتر از 50 درصد تکمیل شده است. مرکز تحقیقات پاتولوژی با توجه به اهمیت موضوع، سامانه دستیاری تخصصی پزشکی را در کشور در دستور کار قرار داده است.

وی در خصوص مشکلات دستیاران پزشکی گفت: نیروی انسانی یکی از اساسی ترین ارکان نظام سلامت است و برنامه ریزی برای تامین نیروی انسانی کافی و با کیفیت در حوزه سلامت موضوعی حیاتی در تامین سلامت جامعه و عدالت اجتماعی است.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در زمینه تربیت نیروی انسانی سلامت در دهه های اخیر افزود: کشور از شرایطی که قبل از انقلاب با حضور هندی ها داشت به مرحله خودکفایی رسیده است. و پزشکان بنگلادشی، به طوری که پزشکان ایرانی هم اکنون در رده بهترین پزشکان جهان قرار دارند.

وی ادامه داد: در سال های اخیر به دلایلی مانند رشد بیماری های غیرواگیر، پیدایش بیماری های نوپدید، افزایش جمعیت سالمندان و توسعه فناوری های پیشرفته، تقاضا برای خدمات تخصصی افزایش یافته است. بنابراین تامین تعداد و کیفیت کافی پزشکان متخصص برای رفع این نیازها امری اجتناب ناپذیر است که در اسناد بالادستی از جمله سیاست های کلی سلامت و قانون برنامه هفتم توسعه نیز بر آن تاکید شده است.

نگهداری خاطرنشان کرد: با وجود این تلاش ها، آمارها حکایت از کاهش تمایل به ورود به دوره های تخصصی پزشکی دارد. در پنج سال منتهی به سال 1402 حدود 30 درصد از ظرفیت های اعلام شده برای پذیرش دانشجو در رشته های تخصصی پزشکی خالی ماند. این وضعیت در رشته های اولویت دار مانند فوریت های پزشکی، پزشکی قانونی، عفونی و بیهوشی بدتر است و در برخی رشته ها مانند جراحی قلب و عروق و کودکان کمتر از 50 درصد ظرفیت تکمیل شده است.

وی دلایل این وضعیت را به چند دسته شرایط رفاهی، مالی، حقوقی و تحصیلی تقسیم کرد و توضیح داد: این دلایل شامل شرایط سخت قبل از ورود به دوره تخصصی، بلاتکلیفی مربوط به اخذ تعهد خدمت، ساعات طولانی حضور در مراکز آموزشی درمانی در طول مدت آموزش دوره و سیستم پرداخت پس از فارغ التحصیلی. این مسائل تمایل پزشکان را برای ادامه تحصیل در دوره های تخصصی کاهش داده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا