سلامت خانواده

ظرفیت تولید برق در ایران چقدر است؟

به گزارش اختازآنلاین به نقل از روزنامه همشهری، برق در ایران عمدتاً از طریق نیروگاه های حرارتی (شامل چرخه بخار و گاز) تولید می شود. سهم این نیروگاه ها در تولید برق کشور حدود 90 درصد است.

10 درصد باقیمانده از طریق نیروگاه های برق آبی، اتمی و تجدیدپذیر تامین می شود. در سال های اخیر با توجه به افزایش تقاضا برای برق و همچنین محدودیت منابع سوخت فسیلی، توجه بیشتر به توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در ایران را شاهد بوده ایم. در حال حاضر ظرفیت اسمی نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور حدود 10 هزار مگاوات است.

وضعیت مصرف برق در ایران

مصرف برق در ایران به طور مداوم در حال افزایش است. در سال 1402 مصرف برق در پیک تابستان به بیش از 60000 مگاوات رسید که رکورد جدیدی در این زمینه است. رشد روزافزون مصرف برق در ایران عوامل مختلفی دارد که عبارتند از:

رشد جمعیت و افزایش رفاه مردم: با افزایش جمعیت و بهبود سطح زندگی، تقاضا برای لوازم برقی و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیز افزایش می یابد که به نوبه خود منجر به رشد مصرف برق می شود.

گرمای هوا: آب و هوای گرم و خشک ایران به ویژه در فصل تابستان، تقاضا برای آب و کولرهای اسپلیت را افزایش می دهد که فشار زیادی به شبکه برق کشور وارد می کند.

از بین رفتن راندمان در شبکه برق: فرسودگی تجهیزات شبکه برق و هدر رفتن برق در بخش های مختلف اعم از مصارف خانگی، تجاری و صنعتی از دیگر عوامل موثر در افزایش مصرف برق در ایران است.

چالش های صنعت برق ایران

صنعت برق ایران با چالش های زیادی روبرو است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمبود منابع آب، محدودیت منابع سوخت فسیلی، سرمایه گذاری ناکافی، رشد روزافزون مصرف.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا