اخبار سلامت

طرح “نهضت ملی سواد سلامت آموزی” برای 300 هزار دانش آموز در 10 استان کشور اجرا می شود

محمدامین محمدی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، از آغاز به کار «طرح نهضت سوادآموزی سلامت کشور» خبر داد و اظهار داشت: طرح ملی نهضت سواد سلامت، طرحی تخصصی برای آموزش سلامت و سبک زندگی سالم است که تعاملی چهارسویه با محوریت سه گروه از مخاطبان در مدارس کشور آغاز می‌شود؛ مخاطبان این طرح شامل معلمان و مربیان آموزشی و بهداشتی مدارس، دانش‌آموزان و اولیا هستند.

وی افزود: این طرح با همکاری وزارت آموزش و پرورش، دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا و رویداد ملی خانواده وابسته به دفتر بانوان ریاست جمهوری اجرا می شود.

آموزش اصول سبک زندگی سالم و ایرانی به معلمان، دانش آموزان و والدین

وی هدف از اجرای این طرح را آموزش سبک زندگی سالم با محوریت پیشگیری و اصول اصلی سلامت فردی و اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: طی طرح ملی نهضت سواد آموزی سلامت، اداره پزشکی ایران منصوب پزشکی ایرانی شد. متخصصان به عنوان مربی معلم در هر استان معرفی شده و محتوای آموزشی طرح در قالب کتاب های درسی تخصصی سلامت زیر نظر دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و دانشکده طب سنتی شهید بهشتی طراحی و به معلمان آموزش داده می شود.

محمدی افزود: مقرر شده است که وزارت آموزش و پرورش نیز معلمانی را که خواهان برگزاری این طرح در مدارس خود هستند معرفی کند و حمایت های لازم از معلمان و مدارس بر عهده وزارت آموزش و پرورش و اداره آموزش و پرورش است. استان ها

وی بیان کرد: بنیاد خاتم الاوصیا با کمک انجمن ملی سلامت و تغذیه سالم مدیریت اجرای طرح و شناسایی فعالان مردمی علاقمند به کمک و همکاری در این طرح و اجرای طرح را بر عهده دارد. در ولایات برنامه ریزی کرد و تصریح کرد: دفتر زنان ریاست جمهوری نیز با نهادها و سازمان ها و ادارات، موانع اجرای طرح را در ولایات تسهیل می کند.

محمدی تصریح کرد: خروجی این طرح 300 هزار دانش آموز در قالب 10 هزار گروه دانش آموزی فعال مشکل محور و 30 هزار والدین در سلامت و سبک زندگی خواهد بود.

طرح نهضت سواد سلامت در کدام استان های کشور اجرا می شود

وی درباره مخاطبان این طرح ملی یادآور شد: در مرحله اول طرح بیش از 1000 مدرسه در 10 استان تهران، قم، البرز، قزوین، اصفهان، کرمان، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل وجود دارد. و مازندران و 300 هزار نفر از دانش آموزان قرار است آموزش های عمومی سبک زندگی و سلامت و تغذیه سالم را بیاموزند. این آموزش ها توسط معلمان و دستیاران آموزشی که در طول دوره آموزش دیده اند به دانش آموزان منتقل می شود. الگوی تدریس در این فرآیند خودآموزی است، معلم نقش یک همراه آموزشی را ایفا می کند و دانش آموزان با انجام فعالیت ها و تمرین ها موضوعات آموزشی را فرا می گیرند.

زمان شروع فاز اول پروژه در 10 استان کشور 22 بهمن 1402 می باشد.

دبیر نهضت سوادآموزی سلامت کشور با بیان اینکه مراحل اجرای این طرح به ترتیب شامل تربیت معلم، اولیا و دانش آموز است، گفت: زمان شروع طرح تربیت معلم و مربی 22 بهمن ماه در 10 استان و زمان برای تربیت اولیای دانش آموزان در مدارس تابستان 1403 و زمان آموزش مستقیم دانش آموزان توسط معلمان مهر 1403 خواهد بود.

سبک زندگی سالم در کدام سطوح آموزشی آموزش داده می شود

وی با اشاره به اجرای طرح ملی نهضت سوادآموزی سلامت با تفکیک مدارس دخترانه و پسرانه تصریح کرد: خروجی این طرح در سطح دانش آموزی ساماندهی 10 هزار گروه دانش آموزی فعال سلامت محور و گروه سنی طرح در مقاطع دوم ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم می باشد.

محورهای آموزشی طرح ملی نهضت سوادآموزی آموزش سلامت

محمدی در خصوص محورهای آموزشی نهضت سوادآموزی ملی سلامت گفت: سرفصل های آموزشی شامل اصول تغذیه سالم، معیارهای خواب و بیداری، معیارهای هوای پاک و تنفس سالم، تحرک و فعالیت بدنی دانش آموزان، اصول رفتار و شخصیت است. دانش آموزان و اصول کلی سبک زندگی سالم. ; این آموزش ها به صورت بازی محور و با فعالیت های فعال به دانش آموزان آموزش داده می شود.

دانش آموزان نشان دستیار سلامت و رهبر دریافت می کنند

وی با اشاره به اینکه گروه های دانش آموزی هویت همیاران سلامت و راهبر سلامت را کسب کرده و این آموزش ها را به خانواده ها، دوستان و نهادهای اجتماعی خود منتقل می کنند، اعلام کرد: به دانش آموزان مقطع ابتدایی «همیار سلامت» و به دانش آموزان متوسطه «پیشرو سلامت» اهدا می شود. “. دريافت كردن

به گفته وی، در صورت موفقیت آمیز بودن اجرای آزمایشی طرح در 10 استان مذکور در زمستان 1403، اجرای آن به سایر استان ها نیز کشیده می شود.

محمدی افزود: در عین حال تمامی افراد می توانند با مراجعه به سایت جامع نهضت سواد سلامت، تمامی دوره های آموزشی را مشاهده و آموزش های لازم را دریافت کنند.

دبیر تطبیق نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه موضوع سلامت از منظر پیشگیری و مراقبت از افراد مبتلا به بیماری های جسمی و روانی یکی از جدی ترین موضوعات و از وظایف مهم وزارت بهداشت است. سلامت، تصریح کرد: مطب طب ایرانی این نقش را به خوبی ایفا می کند و در راستای ارتقای سواد سلامت جامعه و ارتقای سبک زندگی و فرهنگ سازی رعایت اصول بهداشت در زندگی، بهترین مخاطب را انتخاب کرده است. دانش آموزان، برای آموزش دفتر زنان ریاست جمهوری نیز حمایت خود را در قالب یک رویداد ملی خانواده برای تشویق و ارتقای سلامت خانواده با تمرکز بر نقش کودکان و مادران در این طرح انجام می دهد.

محمدی خاطرنشان کرد: بنیاد خاتم الاوصیا با مدیریت انجمن ملی سلامت و تغذیه سالم با تمرکز بر شبکه سازی و فعال سازی گروه های دانش آموزی در سطوح مختلف سنی، تشکیل گروه های دانش آموزی و فعال و حمایت از شبکه های مرتبط، خلاق و نوآور در این زمینه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا