سلامت خانواده

طرح دروار در اجرای خود ایراداتی دارد/ مهمترین چالش صنعت داروسازی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر ، وحیده چالاکی داروساز متخصص اقتصاد و مدیریت دارو در آستانه بیست و یکمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران اظهار داشت: اجرای طرح داروساز توسط بیمه ها خیلی خوب اجرا نمی شوند و همین موضوع چرخه نقدینگی دارو را ضعیف کرده است.

رئیس داروخانه 29 فروردین افزود: عدالت در توزیع ارز در حوزه دارو و تحویل این ارز به بیمار از مهمترین اهداف این طرح است. داروساز بوده است

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دلایل کمبود دارو به دلیل کمبود نقدینگی است، ادامه داد: اکثر داروها پس از اجرای طرح داروساز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و بازپرداخت بیمه به داروخانه ها متاسفانه طولانی شده و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

چالاکی ابراز امیدواری کرد: با تدابیر بیمه های تحت پوشش و سازمان های مرتبط از جمله برنامه و بودجه و سازمان هدفمند بتوانیم شکاف پرداختی داروخانه ها و مراکز درمانی را کاهش دهیم.

وی به مهم ترین محور کنفرانس سالانه انجمن علمی داروسازان ایران اشاره کرد و ادامه داد: نقش دارو در حکمرانی سلامت محور اصلی بیست و یکمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران است.

چالاکی افزود: تقویت این بعد برای داروسازان در حوزه های تصمیم گیری دریافت کنید و سیاست سلامت در کشور بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه نقش داروسازان در این حوزه مغفول مانده و در کشور چندان مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: داروسازان باید نقش بیشتری در امر حاکمیتی و سیاست گذاری سلامت داشته باشند تا نقش آنها در سیاست گذاری پررنگ شود.

چالاکی تاکید کرد: نقش داروساز نباید تنها به عرضه دارو در داروخانه و ارائه مشاوران دارویی محدود شود، بلکه در حوزه های سیاست گذاری وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، معاونت غذا و دارو و بازپرداخت هزینه ها. حوزه ها در سازمان های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه. وزارت سکوتبانک مرکزی و همه وزارتخانه هایی که به نوعی در حوزه تصمیم گیری هستند دریافت کنید موثر هستندداروسازان باید نظر فنی مربوطه را ارائه دهند و خط مشی ها را تعیین کنند.

وی افزود: حکمرانی خوب نشان دهنده هدف خوبی است که در نهایت جایگاه داروسازان را در حوزه سلامت ارتقا می دهد که در نهایت به نفع بیمار و چرخه سلامت خواهد بود.

چالاکی ادامه داد: دو موضوع را در این همایش ارائه خواهم کرد که اولی مبانی حکمرانی در نظام سلامت و دیگری مبانی حکمرانی در عرضه داروهای تک نسخه ای است.

وی بیان کرد: با وجود اینکه سال هاست داروهای تک نسخه ای عرضه می شود اما در سال های اخیر توجه بیشتری به آن شده است. به همین دلیل سازندگان به سمت تولید بیشتر آنها رفتند و فناوری نیز به آن دست یافته است هستند.

چالاکی ادامه داد: ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه دارویی داریم که با توجه به بحث حاکمیتی و نقش داروسازان در حوزه سلامت بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود: ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه دارویی داریم به عبارتی شرکت ها و کارخانه های بسیار خوبی در زمینه تولید دارو داریم.

چالاکی تاکید کرد: ما در مقایسه با کشورهای منطقه، قاره آسیا و حتی قابل رقابت با کشورهای پیشرفته هستیم.

وی با اشاره به اینکه داروسازان مستعدی در کشور داریم، تاکید کرد: علم دارویی ما بسیار بالاست و نیروهای جوان، با انگیزه و با استعدادی در این زمینه داریم.

چالاکی تاکید کرد: همه مسئولان و دست ها تعداد کمی باید تلاش کنند از مهاجرت داروسازان جوان به کشورهای دیگر جلوگیری کنند و آنها را به چرخه دارویی کشور بازگردانند.

وی نقدینگی را مهم ترین چالش در حوزه دارویی اعلام کرد و گفت: نقدینگی در این حوزه باید به میزان کافی تامین شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا