سلامت خانواده

ضرورت گفتمان علمی متخصصان طب سنتی و نوین – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی محققی در همایش پیشگیری و درمان یبوست از منظر طب نوین و طب سنتی ایران با تاکید بر اینکه مهمترین ظرفیت طب سنتی اصلاح سبک زندگی است، گفت: بزرگترین بحران ما این است که سبک های زندگی ناسالم

وی به فعالیت های موثر مرحوم دکتر محمدمهدی اصفهانی از بنیانگذاران رشته طب سنتی در کشور اشاره کرد و افزود: مرحوم دکتر اصفهانی از صاحب نظران طب سنتی معتقد بودند که بالاترین ظرفیت وجود دارد. طب سنتی در سلامت و پیشگیری از بیماری است و اگر امروزه دانشمندان علوم بهداشتی ما بزرگترین چالش سلامت را انحراف از سلامت محوری و تاکید بر بیماری ها می دانند، باید گفت؛ راه بازگشت به سلامت از طریق شیوه های صحیح زندگی و پیشگیری از بیماری ها و استفاده از ظرفیت های خود در این زمینه است.

محققی ادامه داد: از سال های گذشته با راهنمایی مرحوم دکتر اصفهانی مجموعه ای از اسناد و مدارک مبتنی بر شواهد علمی در قالب دوره های دانشگاهی وارد نظام آموزش سلامت شده و دستاوردهای بزرگی در دانشکده های سنتی حاصل شده است. پزشکی و داروسازی و در تربیت نیروی انسانی در این زمینه و به موازات آن، محتوا و منابعی با رویکرد پژوهشی همتراز با منابع سایر دانشگاه های دنیا تولید کرده ایم.

وی تاکید کرد: امروزه رشته طب سنتی و طب تمدن های اسلامی و ایرانی رونق گرفته است و در این راستا کتاب های درسی به زبان فارسی تولید و آثار برجسته ای ترجمه شده است که در دانشگاه ها قابل تدریس است.

محققی افزود: اساس ایده راه اندازی مراکز طب سنتی در دانشگاه ها، دستیابی به تعاملات و بحث های علمی با استفاده از دستاوردهای پژوهشی بود.

وی خاطرنشان کرد: این نشست ها و گفتگوها پیام بزرگی برای دولتمردان، سیاست گذاران حوزه سلامت و روسای گروه های علمی دانشکده های علوم پزشکی دارد و آن این است که از پوسته خود خارج شده و وارد بحث و گفت وگو شویم، زیرا هدف ما درک این موضوع است. گفتمان علمی بین متخصصان پزشکی طب سنتی و مدرن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا