سلامت خانواده

ضرورت ذخیره سازی 6 ماهه داروهای اساسی / وضعیت موجود ذخایر دارو – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، روز شنبه هفتم مرداد ماه 1403 در حاشیه همایش معاونان غذا و داروی وزیران کشور در خصوص تکالیف قانون برنامه هفتم توسعه سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو در دستور کار خود قرار داده است. یکی از اقدامات بسیار خوبی که در برنامه هفتم توسعه کشور گنجانده شده و اخیراً اعلام شده، بحث ثبت اراضی کشاورزی است. یکی از وظایف وزارت بهداشت در این سال ها نظارت بر سلامت محصولات خام کشاورزی است و این امر باید در قالب بازرسی و نمونه برداری در بازار انجام شود و نتیجه آن اعلام شود.

وی افزود: محصولات خام کشاورزی فاقد شناسنامه و شناسنامه بودند و بنابراین در صورت نمونه برداری از بازار و ایجاد مشکل برای آن محصول، در جمع آوری آن دچار مشکل می شدیم. بنابراین یکی از بندهای برنامه هفتم توسعه که به خوبی ابلاغ شده است، الزام وزارت جهاد کشاورزی به صدور گواهینامه اراضی کشاورزی و باغات است.

محمدی همچنین به تصویب تعرفه خدمات دارویی در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز سال ها محل اختلاف بود و نیاز به تصریح در قانون داشت.

وی همچنین تاکید بر کنترل اصالت و سامانه ردیابی و ردیابی اقلام سلامت محور در برنامه پنج ساله هفتم را برشمرد و گفت: توسعه صادرات، تامین اقلام دارویی و کمک به ایجاد ذخایر دارویی از دیگر موارد مورد تاکید در قانون برنامه هفتم توسعه است

رئیس سازمان غذا و دارو درباره ذخایر دارویی در کشور ادامه داد: نهادهایی که باید در این زمینه کمک کنند، سازمان برنامه بودجه در رأس همه نهادها برای تامین نقدینگی صنعت و تجهیزات دارویی است که باید تامین کند. اعتبار مورد نیاز برای ذخیره شش ماهه ; ذخیره 6 ماهه معادل اعتبار نیم ساله است. اما هنوز مشخص نیست این اعتبار از کجا باید تامین شود.

وی درباره اعتبار مورد نیاز برای ذخیره 6 ماهه دارویی گفت: اعتبار مورد نیاز ما سالانه چهار میلیارد دلار است و اگر بخواهیم ذخیره 6 ماهه ایجاد کنیم باید مبلغ مناسبی در اختیار نهادهای مرتبط یعنی دارو قرار دهیم. و سازندگان تجهیزات و صنایع مرتبط. ما می توانیم این ذخیره را تهیه کنیم و در اختیار شرکت های پخش قرار دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره میزان ذخایر دارویی فعلی کشور گفت: در حال حاضر حدود سه ماه و بیشتر ذخیره داریم. اما برای اینکه در حوزه سلامت امنیت لازم را داشته باشیم باید در همه زمینه ها به ذخیره 6 ماهه برسیم. انبار 6 ماهه دارو و تجهیزات عموماً برای داروهایی است که داروهای ضروری محسوب می شوند. کشورهای توسعه یافته فهرستی را به عنوان داروهای ضروری مشخص می کنند. داروهایی که نبود آنها مضر است. در کشور ما این لیست با همکاری معاونت پزشکی تهیه و به دانشگاه های علوم پزشکی ارسال شده است و باید برای این موارد اساسی ذخیره داشته باشیم.

وی همچنین درباره سامانه TTech افزود: سامانه ابری. TTC یکی از بزرگترین سیستم های ردیابی و ردیابی دارو در جهان است و امروزه به کمک اطلاعات این سامانه داشبوردهایی داریم که بر اساس قوانین و مفاد ماده 7 قانون دستورات دائمی کشور و ارائه شده است. همچنین در قانون برنامه پنج ساله هفتم. این اشاره مورد تاکید است. بنابراین توسعه و تکمیل این سامانه ها یکی از خواسته های قانون است و توسعه این داشبوردها کمک بزرگی به مسئولان می کند تا بتوانند در حوزه سلامت برنامه ریزی صحیحی داشته باشند.

محمدی درباره ساماندهی عطاری نیز گفت: در اختیار ما نیست که به عطاری مجوز بدهیم و عطاری صنفی است. به طور کلی عطاری فقط مجاز به عرضه گیاهان دارویی است. فروش دارو توسط عطاری خلاف قانون است. در قالب گشت مشترک با کمک سازمان تعزیرات، اتاق اصناف و … از مغازه های عطاری بازدید می کنیم و با موارد خلاف قانون طبق قانون برخورد می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا