سلامت خانواده

ضرورت ثبات مدیریتی در حوزه تجهیزات پزشکی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، حوزه سلامت با توجه به اینکه با زندگی مردم و بیماران مرتبط است از حساسیت بالایی برخوردار است و بنابراین باید در تغییرات مدیریتی که همیشه پس از تغییر دولت ها اتفاق می افتد بسیار محتاط بود.

حوزه سلامت به عنوان یک حوزه استراتژیک دارای دو بخش بسیار مهم است که شامل دارو و تجهیزات پزشکی می شود. هر دو موضوع ارتباط مستقیمی با زندگی بیماران دارد و اگر اختلالی در این بخش‌ها ایجاد شود قطعاً به سلامت مردم و بیماران آسیب وارد می‌کند.

سازمان غذا و دارو به عنوان متولی تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی در کشور شناخته می شود که وظیفه نظارت بر فرآیند تولید، واردات و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی را بر عهده دارد. در این میان نگاه ها به دارو دوخته شده است، اما واقعیت این است که اهمیت تجهیزات پزشکی کمتر از دارو نیست و کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی. می تواند آسیب های جبران ناپذیری به سلامت افراد و بیماران وارد کند.

متأسفانه حوزه تجهیزات پزشکی در سال های گذشته با چالش های زیادی همراه بوده است و در چند ماه اخیر این روند مدیریت قابل توجهی داشته و از چالش های این حوزه کاسته شده است.

در این بین با تغییر دولت و انتخاب وزیر بهداشت یکی از سازمان هایی که دستخوش تغییرات مدیریتی می شود سازمان غذا و دارو است. بنابراین دیدگاه های کارشناسی بر این اصل استوار است که حوزه سلامت نباید به یکباره در سطح مدیران میانی دچار تحول شود.

علیرضا چیذری رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و دارویی در واکنش به تغییر مدیران میانی حوزه سلامت گفت: به نظر من مهمترین اولویت وزارت بهداشت دولت چهاردهم برای جلوگیری از تعویض اتوبوس است. تا آسیبی به بدن متخصص وارد نشود.

وی افزود: در ابتدای کار نباید به یکباره تغییراتی ایجاد کرد که ممکن است به آن قسمت آسیب وارد کند.

به نظر می رسد حوزه تجهیزات پزشکی برای ادامه ماموریت نیازمند ثبات مدیریتی است آن ها مسئول است.

آسیب شناسی مشکلات مربوط به تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی، شناسایی گلوگاه های فساد در حوزه صدور مجوز، پیگیری مشکلات مربوط به تامین به موقع اقلام مورد نیاز سازمان غذا و دارو، پیگیری مشکلات مربوط به تامین ارز و قیمت گذاری و حمایت یارانه ای، پیگیری امور مرتبط با برون سپاری امور غیردولتی و کاهش تصدی گری و تعامل و همکاری لازم با سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی در جهت بهبود و کمک به رفع مشکلات در حوزه تجهیزات پزشکی. از جمله ماموریت آن ها که باید در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی ادامه یابد.

در این میان انجمن ها و اتحادیه های صنفی در حوزه تجهیزات پزشکی کشور از شرایط حاکم بر حوزه تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در چند ماه گذشته ابراز رضایت کرده و معتقدند که کارها در این مسیر به خوبی پیش می رود. اجرا و نظارت

گفت رضا شاه مرادی مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در تشریح اقدامات این اداره کل گفت: قیمت عادلانه دریافتی بیماران برای خدمات درمانی ارائه شده یکی از ارکان مهم اعتماد به سازمان های ارائه دهنده خدمات پزشکی است. خدماتی که برای استقرار نظام پرداخت عادلانه، دارای عملکرد بهتر در بازار سلامت، درآمد پایدار و افزایش عملکرد تولید و تامین کنندگان ضروری است.

وی در خصوص قیمت گذاری مواد اولیه وارداتی برای تولید اظهار کرد: برای محاسبه قیمت کالاهای تولید داخل بر اساس قیمت ارزی و ریالی، مواد اولیه مصرفی بر اساس فرمول استاندارد و هزینه های تولید، زیرساخت سیستمی مناسبی ایجاد کردیم. .

شاه مرادیوی از جمله اقدامات منفی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی، محدودیت در فرآیندهای واردات با ارز ترجیحی در صورت گران فروشی را برشمرد که از نظر مصرف کنندگان نهایی بسیار موثر بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا