بهداشت و درمان

ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، محمدرضا سهرابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سلامت را یکی از اصول اساسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی خواند و افزود: خوشبختانه تأسیس دسترسی عادلانه به سلامت به عنوان یکی از حقوق اساسی مردم همواره مورد توجه بوده و موفقیت های بزرگی در این زمینه حاصل شده است.

وی راه اندازی سامانه شبکه سلامت در شهرها و روستاها را یکی از دستاوردهای حوزه سلامت برشمرد که مورد تحسین و توجه جهانیان قرار گرفته است.

به گفته سهرابی، با وجود تمام تلاش های صورت گرفته به دلیل بیماری های مختلف و بلایای طبیعی و عوامل محیطی تهدید کننده سلامت مانند آلودگی هوا، متاسفانه حق بر سلامت به طور کامل محقق نمی شود و مشکلات و چالش های زیادی در حوزه سلامت وجود دارد که نیاز است. حل شود. باید برنامه ریزی موثر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: چالش های بهداشتی در سراسر دنیا وجود دارد به گونه ای که در حال حاضر نیمی از مردم دنیا به خدمات ضروری با کیفیت خوب دسترسی ندارند.

سهرابی با اشاره به محوریت افراد سالم برای توسعه پایدار؛ وی زندگی سالم را زمینه ساز زندگی مولد و ایجاد جامعه ای شاد خواند.

وی تاکید کرد: برای تامین سلامت در همه ابعاد باید زیرساخت های سلامت تقویت شود و مردم از نظر مکانی، زمانی و اقتصادی به خدمات سلامت دسترسی مناسب داشته باشند.

سهرابی تقویت بیمه ها و ارائه خدمات پیشگیرانه را راهکار اساسی تامین سلامت خواند و افزود: خدمات پیشگیرانه از تحمیل هزینه های سنگین مادی و معنوی خانواده و جامعه به دلیل درمان بیماری ها جلوگیری می کند. بنابراین توسعه خدمات بیمه ای و خدمات پیشگیری می تواند راه حلی برای تضمین حق سلامت مردم باشد.

وی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت را یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر سلامت دانست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تبعیض، فقر و آلودگی محیط زیست را از عوامل بسیار مهم تأثیرگذار بر سلامت مردم در سراسر جهان برشمرد.

به گفته وی، با انجام مداخلات می توان بسیاری از شاخص های سلامت را تحت تاثیر قرار داد، اما برای انجام مداخلات موثر نیاز به حمایت همه جانبه و همکاری های بین بخشی است.

سهرابی با اشاره به نقش مهم مشارکت مردم در تامین سلامت و حفظ سلامت تاکید کرد: آحاد جامعه باید با نمایندگان خود در حوزه های تقنینی و اجرایی در ارتباط باشند تا به وضع و اجرای قوانین ارتقای سلامت منجر شود.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با ترویج فرهنگ سلامت و استفاده از ابزارهای پیشگیری که حوزه سلامت در اختیار مردم قرار می دهد، همه مردم برای پیروی از سبک زندگی سالم توانمند شوند.

وی به مردم توصیه کرد ضمن ارتقاء سواد سلامت خود، اطلاعات لازم را از منابع موثق دریافت کنند.

سهرابی ابراز امیدواری کرد: با همکاری دستگاه های مختلف اجرایی و مقننه و مشارکت هر چه بیشتر مردم در حوزه سلامت، شاهد تحقق شعار امسال هفته سلامت با عنوان «سلامت خانواده با همگانی کردن سلامت» باشیم. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا